Tuesday 5 November 2013

Comel Is My Pet 12



MUKA Arel sedari tadi berkerut. Tangan memegang perutnya. Sejak dari tadi perutnya begitu sibuk menyanyikan lagu rock. Huh! Memang tengah lapar yang amat ni! Macam mana tak lapar kalau sehari suntuk tak makan.

            “Bang, lama lagi ke nak sampai?” soal Arel kepada pemandu teksi di hadapan.
            “Jalan sesak ni dik. Kalau dah jalan sesak macam ni memang lama lagilah sampai.”
            Arel hanya menganggukkan kepalanya. Wajahnya kembali dipalingkan memandang ke luar tingkap teksi. Sememangnya jalan tengah sesak. Tak sangka pulak bandar Kuala Lumpur ni sudah berkembang maju. Sudah lama dia tidak menjejakkan kaki ke Malaysia. Kali terakhir dia ke Malaysia pun hampir dua puluh tahun yang lepas. Itu pun sewaktu berumur tujuh tahun.
            Kerutan di dahi semakin jelas. Aduh! Lapar ni. Mana nak cari makan tengah-tengah jalan yang sesak ni? Itulah! Padan muka! Siapa suruh jalan tak ingat dunia. Sebaik saja keluar dari KLIA dia terus menaiki teksi dan menyewa untuk sehari. Macam-macam tempat dia pergi asalkan dia gembira dan terhibur. Memang sebiji macam rusa masuk kampung. Eh… betul ke pepatah dia ni? Lantaklah! Dah dia memang banduan yang baru saja terlepas dari penjara. Apa boleh buatkan? Tapi dalam banyak-banyak tempat yang dia pergi, cuma restoran je dia tak pergi. Tandas pun dia dah pergi tau! Dah tu takkan nak melepas tepi jalan pulak?
            Tiba-tiba telefonnya berdering minta diangkat. Arel segera menjawab apabila nama Safuan tertera pada skrin telefon.
            “Helo?”
            “Wei, Arel! Kau di mana sekarang ni?”
            “Kenapa tanya?” Soalan berbalas soalan. Arel menjadi pelik apabila kedengaran nada suara Safuan yang sedikit cemas itu.
            “Nak tanyalah. Mak aku call tadi, dia cakap kau belum sampai-sampai lagi dari tadi. Dia risau sebab sekarang dah larut malam. Dah nak dekat pukul dua belas malam dah ni.”
            “Mungkin aku lambat lagi kut sebab jalan tengah sesak tadi. Sekarang baru lancar sikit.” Balas Arel apabila teksi yang dinaikinya itu mula meluncur laju di jalan raya.
            “Kau cakap dengan mak kau, suruh jangan risaukan aku.” Sambung Arel lagi.
            “Hmm, yalah. Kau sehari suntuk pergi mana? Baru sekarang nak balik?”
            “Aku sehari suntuk tengah sibuk nak hiburkan diri yang telah lama tidak berhibur.” Ujar Arel diikuti dengan sengihan dihujung ayat.
            “Macam-macamlah kau ni. Hah! Alamat rumah family aku ada dengan kau kan?”
            “Ada je…” Belum sempat dia menghabiskan kata, telefonnya berbunyi menandakan telefonnya kehabisan bateri.
            Arel mengeluh lemah. Lah… habis bateri rupanya. Secebis kertas di tangan ditatap. Alamat rumah keluarga Safuan dilihatnya seketika. Alamat itu jugaklah yang ditunjukkan kepada pemandu teksi tadi.
            Harap-harap betullah alamat yang diberi oleh Safuan ni. Bukan apa tapi budak Safuan tu selalu je bagi dia alamat yang salah. Haish! Apesal fikir yang bukan-bukan ni Arel! Karang masin mulut kau tu baru tau!


“DIK, kita dah sampai.” Suara pemandu teksi yang menegurnya memecahkan lamunan.
            Arel segera tersedar. Dia segera keluar dari teksi dan memerhatikan sekeliling yang begitu asing dengannya.
            “Ini ke tempatnya, bang?” Soal Arel bersama kerutan di dahi.
            “Ya, inilah tempatnya. Kenapa? Salah tempat ke?” Dua beg hitam Arel dikeluarkan dari bonet teksi dan diletakkan pada tepi kaki Arel.
            Arel hanya menggelengkan kepala. Dia pun tidak tahu kalau tempat ini salah ke tak sebab ini merupakan kali pertama dia menjejakkan kaki di situ. Kepalanya tertoleh ke kanan dan ke kiri untuk melihat sekelilling. Di hadapannya kini tersergam sebuah rumah banglo putih tiga tingkat. Tak banyak sangat perumahan di sekeliling.
            Setelah kelibat teksi yang dinaikinya tadi hilang, Arel mula membuka langkah bersama dua buah beg pada tangan kiri dan kanannya serta bahunya.
            Kini Arel sudah berdiri di hadapan banglo tiga tingkat itu. Sekali lagi dia melihat sekeliling landskap yang cantik itu. Hmm, memang menarik.
            “Ini ke rumah keluarga Safuan?” Soalnya dengan diri sendiri. Dia tak pernah tahu pulak yang rumah keluarga Safuan rumah banglo. Moden pulak tu.
            Arel meletakkan bagasinya pada lantai hadapan pintu. Daripada pintu kaca itu saja dia sudah nampak ruang dapur yang bercahaya. Hmm, mungkin itu mak Safuan kut?


TOK! Tok! Tok!
            Bunyi ketukan pintu menghentikan semua pergerakan tangan. Nan menjadi kaku seketika. Di dalam benaknya sudah mula berfikir, siapa yang mengetuk pintu? Shasha ke?
            Tok! Tok! Tok! Ketukan pintu semakin kuat. Jika tadi matanya kaku pada cawan kertas yang sedang disusun, kini matanya perlahan-lahan mendongak memandang pintu dapur yang sedikit terbuka.
            Siapa tu? Takkanlah Shasha? Tapi Shasha ada di rumah keluarga dia. Buat apa pulak dia nak balik sini lagi. Hmm, mungkin dia ada tertinggal barang untuk dibawa pergi Paris esok kut?
            Dengan langkah yang perlahan, Nan bergerak untuk membuka pintu dapur yang sedikit terkuak itu. Baru saja tombol pintu dipegang, ketukan pintu kaca semakin kuat menyapa gegendang telinganya. Nan terkejut lantas bahunya turut terhinjut sama.
            Hish! Buat terkejut je. Eh, kejap! Kalau betul tu Shasha kenapa pulak dia nak ketuk pintu sampai nak pecah pintu tu? Lagipula, Shasha ada kunci rumah ni kan? Habis tu siapa pulak yang ketuk pintu bagi nak rak ni? Desis hati Nan.
            Memikirkan tentang itu, Nan menjadi cuak. Dengan serta merta tombol pintu dapur yang dipegangnya itu dilepaskan. Dengan kalut dia melangkah kembali pada singki dapur dan melihat segala peralatan dapur yang bergantungan.
            Sekilas matanya melihat jam pada dinding tepi pintu dan pada saat itu mata Nan terbeliak. Apa?! Tepat pukul dua belas malam! Aduh! Sejak bila dia ada tetamu tengah-tengah malam ni? Gawat ni gawat!
            Tiba-tiba ketukan pintu yang kuat tadi berhenti dan hilang begitu saja. Suasana kembali sunyi sepi. Nan semakin tidak tentu arah. Peluh dingin mula mengalir di dahi. Perlahan-lahan dia menoleh ke kiri dan pada saat itu juga jantungnya berdegup kuat. Dia lupa untuk menutup tingkap kaca! Memang jelas terbentang landskap di luar rumah sana.
            Nan semakin kalut. Aduh! Apesal kau lupa tutup tingkap Nan! Mata Nan meliar untuk mencari sesuatu yang boleh digunakan untuk mempertahankan diri nanti. Pisau panjang yang tajam diambil tetapi kemudian diletak balik pada asalnya.
            Uish! Tak nak dia jadi pembunuh. Tak pasal-pasal nanti masuk lokap, tak ke naya tu? Menangis tak berlagu  ibu dekat kampung nanti. Kemudian, tangannya mencapai pan yang tergantung. Hmm, yang ni okey. Kalau dia ketuk kepala orang tu mesti pengsan punya. Confirm!
            Dengan kalut tetapi perlahan Nan bergerak ke pintu dapur dan menutup suis lampu. Keadaan dapur yang terang benderang tadi bertukar gelap.
            Arel yang tengah kepanasan hanya berdiri malas di depan pintu. Angin malam yang bertiup langsung tidak dapat menghilangkan peluhnya. Rasa-rasanya dia sudah mandi peluh. Kerutan di dahi Arel semakin jelas. Sudahlah tengah lapar dan sekarang ni pulak pintu langsung tak dibuka-buka. Tangannya pun sudah sakit mengetuk pintu kaca tadi tapi tiada jugak orang yang dengar.
            Haish! Dia tahulah mak si Safuan ni ada sound problem tapi rasanya dia dah ketuk pintu dengan kuat tadi. Takkan tak dengar lagi kut? Huh! Berapa lama lagi dia kena tunggu ni?
            Tiba-tiba dapur yang terang benderang tadi bertukar gelap. Arel mengerutkan dahi. Aik! Lampu dah padam dah? Tapi kenapa tiada orang yang keluar dari dapur. Arel semakin pelik. Kemudian dia berjalan ke kanan rumah.
Hmm, kalau dia ketuk tingkap dapur tu mesti ada orang perasan. Lalu, Arel terus berjalan ke tepi rumah banglo itu.
            Peluh di dahi Nan tidak henti-henti mengalir. Jantungnya kian mengepam darah dengan deras apabila dia mendengar tapak kaki yang sedang berjalan menuju ke tingkap dapur di luar rumah.
‘Ahhh! Dia dah dapat tahu aku dekat mana! Sabar Nan, sabar.’
            Perlahan-lahan Nan membuka pintu dapur dan pada saat itu tahulah dia orang yang mengetuk pintu tadi sudah tiada di depan rumah. Dengan kaki yang terjongket-jongket, dia membuka pula pintu kaca rumah dan melangkah keluar.
            Nan menyembunyikan diri di sebalik dinding dan perlahan-lahan kepala terjengul sedikit untuk mengintai gerangan orang yang kini berada di tepi tingkap dapur luar rumah.
            Lelaki tinggi lampai! Nan kembali menyembunyikan diri. Fuh! Matilah dia! Siapa pulak lelaki ni? Jangan-jangan…
            “Kalau Nan sorang-sorang dekat rumah, kunci semua pintu dan tutup semua tingkap. Kak Cham dengar ada banduan yang terlepas dari penjara.”
            Nan segera teringat tentang pesanan Kak Cham tadi pagi sebelum berlepas ke Indonesia. Banduan? Aduh! Matilah dia! Nampaknya banduan tu dah sampai dekat rumahnya. Haish, banduan ni! Dalam banyak-banyak rumah, kenapa rumah dia jugak yang  dipilih?!
            “Jaga diri baik-baik Nan. Banduan tu perogol dan pembunuh yang disabitkan hukuman gantung.”    
            Gulp! Nan menelan liur yang terasa kelat. Pe… perogol? Pe… pembunuh? Ibu! Nan dalam bahaya!
            Arel mendekatkan wajahnya pada tingkap kaca dapur itu. Dia mengintai ke dalam dan ternyata tiada seorang pun yang berada di dalam dapur. Aik? Kenapa tiada orang pulak ni? Sudahlah tak tutup tingkap pulak tu. Uish! Tak takut ke ada perompak nanti?
            Nan memberanikan diri untuk mendekati lelaki yang tengah mengintai dapurnya dari tingkap. Beranikan diri, Nan! Cekalkan hati! Chaiyok! Chaiyok!
            Tanpa mengeluarkan sebarang bunyi, Nan perlahan-lahan mendekati lelaki tinggi lampai itu dari belakang. Sesampai saja di belakang lelaki itu, pan di tangan digenggam erat dan diangkat tinggi.
‘Pengsanlah kau, banduan! Kalau kau tak pengsan, tak tahulah aku. Memang kepala besi kalau kau tak pengsan.’
Bismillahirahmanirahim…

            Panggg!!!

2 comments: