Thursday 26 December 2013

Comel Is My Pet 17 FULL



SEPULUH minit sebelum subuh Nan sudah pun bangun daripada tidur. Semalaman tidurnya langsung tidak lena. Macam mana nak lena kalau dia tidur di lantai yang berlantaikan papan kayu. Katilnya yang bersaiz queen itu awal-awal lagi sudah dikuasai oleh Arel. Ugh! Tak guna punya Arel.
            Sebaik saja mandi, bersiap dan keluar daripada tandas, Nan melangkah ke luar bilik. Ketika kakinya menuju ke dapur, dia terserempak dengan ibunya yang baru saja keluar daripada bilik.
            “Ibu nak pergi surau ke?” soal Nan dengan kerutan di dahi.
            “Haah! Ibu setiap subuh memang pergi surau,” jawab Puan Hamsiah lalu mendekati Nan.
            “Ibu pergi surau seorang diri je ke?” tanya Nan risau. Yalah, langit di luar sana masih lagi gelap. Apa-apa saja boleh berlaku.
            “Tak! Ibu pergi dengan Kak Timah dan Kak Maya, jiran kita tu.”
            Jawapan ibunya melegakan hati Nan. Baru kini bibirnya mampu menguntumkan senyuman buat ibunya. Risau yang bertandang di hatinya sudah pun beransur hilang.
            “Awal pulak kamu bangun Nan? Biasanya subuh nak habis baru kamu bangun. Mimpi apa kamu?” Pelik betul dengan anak perempuannya yang seorang ini. Tak pernah-pernah bangun awal. Biasanya dia yang terpaksa kejutkan Nan. Itu pun payah yang amat.
            Nan tersengih mendengar soalan ibunya itu. Memang wajar pun ibunya pelik. Aku ni mana pernah dalam sejarah hidup bangun awal.
            “Terbangun awal ibu. Takut pulak Nan terlepas subuh kalau tidur balik.” Nan memberikan alasan. Ek eleh! Selama ni kalau dia terbangun awal pun confirm tidur balik punya.
            “Hmm, yalah! Ibu nak gerak dululah.”
            Sebaik saja ibunya meninggalkan rumah, azan subuh berkumandang. Niatnya untuk ke dapur dimatikan. Dia kembali melangkah menuju ke biliknya. Sebaik saja masuk ke dalam bilik, susuk tubuh Arel di atas masih lagi dibaluti selimut.
            Lelaki ni tak nak bangun ke? Azan subuh punyalah main kuat, takkan tak dengar? Hmm, nak kejutkan ke tak? Nan berkira-kira jika dia patut atau tidak mengejutkan Arel daripada tidur. Beberapa saat kemudian dia mengambil keputusan untuk solat terlebih dahulu. Lepas solat nanti baru dia bangunkan mamat kerek itu.
            Setelah telekung dilipat dan diletakkan di atas penyidai, Nan bergerak menghampiri Arel yang masih lagi tidak bangun-bangun.
            “Arel, bangunlah! Solat subuh dah nak habis ni. Wei, bangun!” Nan menguis-nguis kaki Arel yang dilitupi selimut itu. Usahanya hanya sia-sia apabila Arel langsung tidak memberi sebarang respon. Ugh! Nan semakin bengang. Mamat ni tidur mati ke?
            “Arel!!!” Jerit Nan dekat dengan telinga lelaki itu.
            “Ya Allah! Kenapa susah sangat nak kejutkan lelaki ni!” Sudah dijerit tetapi lelaki itu hanya bergerak sedikit dan mengalihkan badannya dari kiri ke kanan. Mata itu masih lagi terpejam rapat dan langsung tidak terbuka.
            “Wei, Arel! Kau nak bangun ke tak? Aku siram kau dengan sebaldi air, jangan pulak kau marah!” Nan sudah bercekak pinggang sambil memarahi Arel yang tidak menunjukkan sebarang tanda untuk bangun. Haish!
            Dengan rengusan kasar, Nan bergerak meninggalkan Arel yang tidur mati itu. Give up aku nak bangunkan mamat ni. Ugh! Tetapi beberapa minit kemudian, Nan kembali dengan penyiram bunga di tangan. Penyiram bunga di angkat tinggi di atas kepala Arel bersama senyuman lebar di bibir.
            “Arel, last warning! Kalau kau tak bangun, jangan marah kalau hujan turun ya!”
            Senyuman yang tersungging di bibir semakin lebar apabila Arel langsung tidak memberikan sebarang reaksi. Kemudian tanpa rasa ragu, penyiram bunga milik Puan Hamsiah dicondongkan. Akhirnya air keluar dan jatuh tepat pada muka Arel. Yes!
            “Oit, apa ni! Apa ni!” Air sejuk yang mengenai muka berjaya membangunkan Arel. Mukanya diraup beberapa kali dan air yang jatuh cuba ditahan dengan tangan.
            “Hujan yang turun bagaikan mutiara…” Nan menyanyikan lagu arwah Sudirman itu sambil menyiram air ke wajah Arel tanpa henti walaupun lelaki itu sudah bangun. Dengan sedaya upaya dia cuba untuk menahan ketawa yang bila-bila masa saja akan meletus. Padan muka!
            “Wei, berhenti! Berhenti!” Pantas dia bangkit dari pembaringan dan meraup wajahnya yang basah. Matanya dicelikkan beberapa kali sebelum memandang ke arah wajah yang langsung tidak menunjukkan rasa bersalah itu.
            “Kau!!!” Jerit Arel sambil jari telunjuknya menuding ke arah Nan yang masih lagi memegang penyiram bunga di tangan.
            “Apa?” soal Nan tanpa nada dengan kening yang diangkat sebelah. Cukup cool! Yang penting… Cukup membuatkan hati Arel membara! Rasakan!
            “Kau siram aku dengan air? Kau fikir aku ni bunga ke!” Arel mengetap kuat giginya. Rahangnya bergerak. Matanya tajam mencerlung wajah Nan yang polos itu. Arghhh! Dia sengaja pamerkan riak wajah polos! Sengaja nak sakitkan hati aku!
            “Ops, sorry! Aku fikirkan kau bunga. My bad!” ujar Nan bersahaja membuatkan Arel semakin panas hati.
            “Kau sengajakan perempuan!!!” Tengking Arel kuat tetapi Nan langsung tidak terkejut apa lagi gentar.
            “Entah! Kalau kau fikir aku sengaja buat macam tu… hah, betullah tu!” Nan berpaling dan ingin melangkah keluar dari bilik. Baru beberapa langkah dibuka, dia berhenti dan kembali memandang wajah Arel yang tegang dengan urat hijau yang sudah pun kelihatan.
            “By the way, solat subuh nak habis. Baik kau solat dulu dan tenangkan diri ya? Kalau marah-marah, jadi permainan syaitan. Jangan saja kau yang jadi syaitan. Tapikan…” Nan berjeda seketika dengan tangan kanan diletak pada dagu seolah-olah sedang berfikir.
            “Bagi aku perangai kau sebiji macam syaitan!” Sejurus berkata, Nan kembali melangkah bersama senyuman puas di bibir.
            Mata Arel terbuntang mendengar apa yang dikatakan oleh Nan tadi. Kurang ajar! Arghhh!!! Tak guna punya punya perempuan!!!
            “Hujan yang turun bagaikan mutiara…” Sempat lagi Nan menyanyi sebelum pintu bilik ditutup. Dia sengaja ingin membakar hati Arel. Biar dia rasakan! Asyik aku je yang sakit hati jadi sekarang biar dia pulak yang kena! Wakawakakaka!
            Merah padam wajah Arel apabila mendengar Nan menyanyi sebelum keluar bilik tadi.
            “Tak guna kau, Comel!!!” Jerit Arel sambil melemparkan bantal pada pintu yang sudah tertutup rapat. Jaga kau! Jaga kau!!!
            Nan yang sedari tadi menahan gelak akhirnya pecah juga. Mendengar jeritan Arel itu dia puas. Hahaha!!! Padan muka! Apa kau rasa? Oren?!


“LAKI kamu masih dalam bilik ke, Nan?” soal Puan Hamsiah yang sedang menghidangkan nasi lemak untuk mereka bersarapan sekejap lagi.
            Nan yang sedang membancuh Nescafe menoleh memandang ibunya yang juga sedang memandangnya.
            “Rasanya ya, masih dalam bilik. Kenapa?” Nan melarikan wajahnya daripada Puan Hamsiah. Air yang sudah siap dibancuh diletakkan di atas meja makan.
            “Kalau macam tu pergilah panggil, suruh makan. Sarapan dah siap ni.”
            Nan megeluh lemah. Nak panggil Arel ke? Aduh! Tak boleh ke tunggu mamat tu datang sendiri. Aku malas nak panggillah!
            “Yang kamu masih tercegat di sini kenapa? Dah! Pergi panggil suami kamu tu.” Arah Puan Hamsiah tegas.
            Okey, sejujurnya! Dia bukan malas tapi lebih kepada erm… takut? Yalah! Dia dah buat hal tadi pagi dengan Arel. Awal-awal subuh lagi dah bergaduh. Fuh! Hari pertama menjadi seorang isteri, aku dah buat hal! Bravo, Nan! Syabas!
            Dengan langkah yang lemah dan perlahan, Nan berjalan menuju ke biliknya. Sebaik saja sampai di depan pintu, Nan sudah tercegat seperti patung cendana. Nak masuk ke tak? Tak boleh ke aku ketuk dan panggil dia untuk sarapan dari luar je? Kurang sikit risiko untuk aku hadapi masalah nanti. Karang aku masuk, memang sebiji macam masuk ke sarang buaya. Bahaya!
            Ek eleh! Tadi buat hal macam tak takut mati, sekarang takut sangat pasal apa? Haish! Manalah aku tahu! Perasaan takut ni yang lambat sangat muncul. Masih teringat lagi wajah Arel yang menyeramkan tadi pagi. Sebiji macam muka nak makan orang!
            “Hah, Nan!”
            Nan yang tengah kusut berfikir tersentak. Terhinjut bahunya apabila disergah olah Puan Hamsiah secara tiba-tiba. Uish! Boleh longgar jantung aku kalau macam ni.
            “Yang kamu tercegat depan pintu tu kenapa?” soal Puan Hamsiah sambil bercekak pinggang memandang Nan.
            Nan hanya tersengih dan tidak membalas kata ibunya itu. Kemudian, dia kembali menghadap pintu. Nafasnya ditarik sedalam-dalamnya dan dihembus perlahan-lahan. Nan… Nan! Yang kau takut sangat ni kenapa? Baru saja tangannya ingin menyentuh tombol pintu, pintu bilik terlebih dahulu dibuka dari dalam.
            “Sayang… dari tadi abang tunggu sayang masuk bilik tau.” Ujar Arel bersama senyuman yang menggoda. Kemudian, dia mencapai kedua-dua tangan Nan dan digenggam erat. Sempat lagi dia mengucup kedua-dua tangan isterinya itu sebelum dia menarik Nan masuk ke dalam bilik.
            Gulp! Nan menelan liur yang terasa kelat. Matilah aku! Matilah aku!

            “Sayang duduk sini, abang nak tutup pintu dulu.” Sekali lagi Arel melemparkan senyuman mautnya kepada Nan sehinggakan mata bulat Nan langsung tidak berkelip.
            “Sekejap lagi kami makan ya, ibu. Arel ada benda nak cakap dengan anak ibu yang comel ni.” Ujar Arel kepada ibu mertuanya yang masih lagi berada di hadapan bilik.
            Sebaik saja pintu bilik ditutup dan dikunci, dia berpaling ke arah Nan. Masih lagi berdiri di hadapan pintu, Arel memeluk tubuh dan bersandar pada pintu. Dia merenung jauh ke dalam anak mata Nan bersama senyuman herot.
            “Kenapa my Comel ni nampak takut?” tanya Arel dengan nada suara lembut yang mampu mencairkan hati setiap wanita tetapi bukan Nan.
            Nan yang sedang duduk di birai katil semakin kecut perut. Takut? Uwaaa!!! Aku memang takut sekarang ni! Tolong! Sob… sob… sob…
            “Kenapa my Comel ni nampak gelisah?” tanya Arel lagi masih dengan nada yang sama.
            Gelisah? Memang pun! Jari jemarinya bersulam sesama sendiri. Sedari tadi dia menggenggam erat kedua-dua tangannya. Sejuk macam ais batu dah tangan aku!
            “Kenapa my Comel ni nampak pucat?” Semakin herot senyuman Arel kala ini. Jarak anataranya yang sedang bersandar di pintu dengan Nan yang sedang duduk di birai katil tak ada la jauh sangat. Setakat dua meter je.
            Pucat? Bibir aku ke? Aduh! Kalau aku toreh dengan pisau memang confirm tiada darah! Ibu! Tolong, Nan! Uwaaa!!!
            Arel berdiri tegak dan dengan langkah yang perlahan, dia berjalan ke arah Nan. Duduknya dilabuhkan betul-betul di sebelah Nan sehinggakan bahu dan lutut mereka bersentuhan.
            Nan semakin tidak keruan apabila Arel tiba-tiba duduk sebegitu rapat dengannya. Apa pulak dia nak ni? Dia tak tahu ke jantung aku ni bila-bila masa boleh terkeluar daripada dada aku. Nan bergerak ke kanan untuk menjarakkan kedudukan tetapi Arel pulak semakin bergerak rapat. Ish, jangan rapatlah! Nan sekali bergerak ke kanan sehinggakan dirinya begitu rapat dengan kepala katil tetapi Arel tetap merapati malah memaut pinggang Nan. Gulp!
            “Kenapa diam?” Soal Arel seakan berbisik.
            “Erk… erm… entah!” Nan menjadi gugup.
            Arel tergelak kecil. Aik? Sejak bila Comel aku ni gagap? Ini mesti kes takut dengan aku. Memang patut pun! Sakit hati dan bengang aku pasal kes tadi subuh pun belum surut lagi tau!
            “Kenapa tunduk je ni? Muka abang ni tak hensem dah ke?” Tanyanya lagi. Sengaja ingin dideranya perasaan gadis itu. Biar dia takut dan gentar lama sikit.
            “Erk…” kelu lidahnya. Hensem? Kalau aku puji lelaki ni hensem, rasa-rasa dia akan lepaskan aku tak? Uwaaa!!! Aku dah tahan nak duduk bilik dengan mamat ni lagi!
            “Tak hensem?!” Tengking Arel dengan mata yang terjegil.
            “Hensem! Hensem! Hensem!” Terkejut Nan apabila ditengking tiba-tiba. Haish! Longgar skru jantung aku! Tak pasal-pasal aku terpuji lelaki ni.
            Arel tersenyum. Dengan sedaya upaya dia menahan gelak yang ingin tersembur melihat reaksi Nan apabila terkejut ditengking tadi. Hahaha! Perempuan ni kalau terkejut pun comel jugalah.
            “Terima kasih sebab puji abang hensem.” Nada suara Arel kembali lembut. Pinggang Nan yang dipautnya ditarik agar lebih rapat lagi. Saja nak sakat Nan. Nan pun sekarang tengah tak memberontak. Peluang keemasan ni!
            Menyampah! Boleh pulak dia nak perah santan depan aku? Ceh! Aku ‘terpuji’ la! Tak ikhlas langsung tu! Ni kenapa tarik aku rapat-rapat ni? Nak kena pelempang sulung aku ke? Kalau koma sebulan di hospital jangan marah pulak. Marah Nan di dalam hati. Kalau nak marah terang-terang tak boleh sebab perasaan takut tu masih ada.
            “Comel ku sayang…” Arel berjeda seketika sambil tangan kirinya menggenggam erat tangan Nan. Dielus lembut tangan itu walaupun Nan cuba meronta.
            “Abang nak tanya ni. Apa yang terjadi tadi subuh? Abang pelik sebenarnya sebab bantal basah. Kenapa ya?” Dia merenung dalam anak mata Nan dengan renungan yang lembut. Dia tengah menggoda? Taklah. Dia tengah mendera perasaan Nan sebenarnya.
            Ceh! Sudah gaharu cendana pulak, dah tahu lagi mahu tanya! Eeee! Arel ni memang sengaja! Pirah!!!
            “Abang nak tahu ke?” Soal Nan dengan nada suara dan lirikan mata yang manja. Kau nak main-mainkan aku kan? Kau fikir aku tak tahu ke? Helo! Ini Nan la! Perasaan takut sudah dibuang jauh-jauh. Sekarang Nan yang tak gentar dengan apa-apa kembali!
            Sebelah kening Arel terjongket apabila mendengar pertanyaan Nan. Hmm, nampaknya sekejap lagi perang nak meletus. Dia dah tak takut aku dah nampaknya. Senyuman sinis tersungging di bibir. The game is on, Comel!
            Tok! Tok! Tok!
            Pintu bilik diketuk membuatkan niat Arel untuk membalas pertanyaan Nan tadi terbantut. Masing-masing melihat ke arah pintu.
            “Ibu bukannya nak kacau kamu berasmaradana tapi kalau ya pun, sarapanlah dulu. Nasi lemak dengan nescafe tu nanti sejuk pulak. Kalau dah sejuk tak sedap lagi kalau nak dimakan.” Suara Puan Hamsiah kedengaran di sebalik pintu.
            “Kejap lagi kami keluar, ibu!” jawab Nan.
            Nan cuba untuk melepaskan tangan Arel daripada memeluk pinggangnya tetapi bukannya makin longgar tapi semakin ketat. Haish! Ada juga yang bermalam di hospital nanti malam. Ugh!
            “Jom makan sayang.” Dengan tangan yang masih memeluk pinggang Nan, dia berdiri bersama isterinya. Permainan tidak akan tamat begitu saja. Biar sampai depan ibu, permainan harus diteruskan. Aku nak tengok apa yang Comel mampu buat.
            Grrr! Sabar Nan, sabar. Wajahnya dimaniskan. Dia membalas senyuman Arel dengan senyuman yang manis dan lebar. Kau nak teruskan permainan kan Arel? Kau fikir aku akan takut? Silap oranglah, bro! Aku tak kisah pun kau nak teruskan permainan ni depan ibu. Aku tak akan tunduk dengan kau! Kita tengok siapa menang!
            Akhirnya, Nan dan Arel berjalan seiring ke dapur. Sampai saja di dapur, masing-masing mempamerkan riak wajah yang bahagia. Senyuman yang lebar dan manis tersungging pada kedua-dua bibir.
            Puan Hamsiah tersenyum melihat tangan Arel yang melingkari pinggang Nan. Sejuk hati tuanya apabila wajah anak dan menantunya bahagia. Sungguh dia bersyukur apabila diberi kesempatan untuk melihat satu-satu anaknya kini berbahagia. Tetapi yang Puan Hamsiah tidak tahu, riak wajah penuh ‘bahagia’ Nan dan Arel itu hanya lakonan semata-mata. Di dalam hati mereka berdua, entah berapa banyak sumpah seranah dihamburkan.
            “Silakan duduk my princess.” Arel menarik salah satu kerusi untuk Nan bersama senyuman mautnya. Now, the drama also begin!
            “Thank you so much, abang! Ini yang buat Nan makin sayang dengan abang.” Balas Nan dengan senyuman manis dan lenggok badan yang manja.
            “Everything for you, dear.” Arel mengambil tempat duduk di hadapan Nan. Sebaik saja dia duduk, dia mengenyitkan mata buat Nan.
            Dia kenyit mata dengan aku? Apa? Kau fikir aku akan tergoda? Ceh! Kau tengok apa yang aku buat pulak.
            “Abang ni nakal la!” Nan berpura-pura tersipu malu. Kemudian dia membuat flying kiss pulak untuk Arel dengan lenggok gaya yang menggoda.
            Uhuk! Uhuk! Uhuk! Flying kiss? Aku tak tergoda langsung! Sudah namanya drama dan permainan, Arel pun berpura-pura menyambut flying kiss Nan tadi.
            “Haish, kamu dua ni! Sudah-sudahlah tu duk kenyit matalah, buat flying kisslah, apa la. Kamu dua ni tak nak makan ke?” Puan Hamsiah menggelengkan kepala melihat gelagat anak dan menantunya itu. Mesra betul. Syukur alhamdulillah!
            Arel dan Nan tersipu malu. Kononnya malu sebab tertangkap dengan Puan Hamsiah. Puih! Lakonan je tu. Di dalam hati masing-masing, entah berapa puluh ribu sumpah seranah dimuntahkan.
            “Nan tolong sendukkan nasi dengan lauk ni untuk abang, ya?” Terpaksa! Terpaksa! Terpaksa! Tak ada maknanya aku nak jadi isteri mithali untuk si Arel ni. Tapi dah namanya lakonan. Buat je la!
            “Terima kasih, sayang. Haih, bertuah abang ada isteri macam sayang.” Bertuah? Bertuah la sangattt!!! Malang ada la!
            “Sayang…” panggil Arel apabila melihat Nan sudah pun selesai sendukkan nasi dan lauk ke dalam pinggannya.
            “Ya, abang…” sambut Nan dengan suara yang lemah gemalai. Euwww!!! Nak muntah hijau aku! Sabar Nan, sabar. Be the best female actress!
            “Sayang tak jawab lagi soalan abang.” Nescafe yang dituang oleh Nan ke dalam gelasnya disisip sikit ke dalam mulutnya.
            “Apa yang terjadi tadi subuh? Kenapa bantal basah ya sayang?” soal Arel kepada Nan dengan senyuman yang masih tersungging di bibir. Hah! Jawab jangan tak jawab! Aku nak dengar apa jawapan kau depan ibu.
            Nan yang baru saja selesai menuang air nescafe ke dalam gelasnya tersenyum. Kedua-dua tangannya diletakkan di atas meja. Dia merenung jauh ke dalam anak mata Arel dengan senyuman yang tidak lekang dari bibir.
            Hah, jawablah! Isyarat mata Arel kepada Nan.
            Kau fikir aku tak boleh jawab ke? Balas Nan pulak.
            Tunggu apa lagi? Aku nak jugak dengar kau putar belitkan kenyataan.
            Kau cabar aku ke?
            Kalau aku cakap ya, kenapa? Takut?
            Aku takut? Sorry! Aku Ain Nurhanani tak pernah takut!
            Puan Hamsiah yang mendengar soalan Arel itu mengerutkan dahi. Dia yang sedang membungkus nasi lemak untuk Kak Timah dan Kak Maya sekeluarga segera menoleh ke belakang. Baik Nan mahupun Arel, masing-masing belum menjamah nasi lemak yang terhidang di pinggan. Kedua-duanya asyik beradu mata. Pelik Puan Hamsiah dibuatnya.
            “Oh, soalan tu…”
            “Ya, sayang… soalan tu.”
            Ceh! Tak sabar! Aku baru nak jawab kau dah celah pulak.
            “Tapi abang, boleh tak Nan nyanyikan satu lagu untuk abang sebelum Nan jawab soalan tu?” pinta Nan dengan manja sekali.
            Arel mengerutkan dahi. Apa kaitan lagu dengan soalan? Apa helah kau ni, Comel? Dengan cepat Arel menghilangkan kerutan didahi apabila melihat Nan menjongketkan keningnya. Senyuman lebar dihadiahkan buat Nan. Let see what is your trick this time!
            “Wah! Sayang nak nyanyikan untuk abang?” teruja Arel. Helah je tu! “Nyanyilah, sayang. Abang nak dengar.” Kedua-dua tangannya menongkat dagu dan memberikan sepenuh perhatian kepada Nan.
            “Dengar tau! Kalau tak dengar, Nan merajuk dengan abang.” Eeee! Gediknya aku! Euwww!
            Arel tersenyum lebar. Kalau boleh, nak je aku sumbat kapas dalam telinga aku. Nak merajuk konon. Pergilah! Ada aku kisah?
            “Ehem… Hujan yang turun bagaikan mutiara…”
            Pantas wajah Arel bertukar merah. Senyuman yang tersungging di bibir sedari tadi terus hilang.
            Nan pulak sudah tersenyum sinis. Baru sebaris aku nyanyi, muka dah merah macam tomato dah. Rasakan!
            “Eh, kenapa muka abang merah ni? Abang sakit ke?” Nan berhenti menyanyi. Kononnya ingin tunjuk prihatin. Merah sebab marah tu. Macamlah aku tak tahu.
            “Ye ke? Abang tak sakitlah, sayang. Dapur ni panaslah sayang, mungkin sebab tu muka abang merah.” Memang dia tengah panas. Panas hati! Ugh! Dia nyanyi lagu tu!
            Puan Hamsiah sekali lagi mengerutkan dahi. Panas? Dapur ni panas ke? Kenapa aku tak rasa panas?
            “Mungkinlah tu, abang. Abang kan biasa di tempat yang sejuk. Kalau macam tu Nan sambung nyanyi lagi ya, abang.” Senyuman kepuasan dilemparkan. Panas hati ke cik abang? Rasakan!
            “Eh, silakan!” Sabar Arel, sabar! Haish! Nak je aku sumbat mulut perempuan ni dengan gelas.
            “Ehem…
Hujan yang turun bagaikan mutiara
Berkilau bersinar berkerdipan
Subur menghijau bumi terbentang
Dan bayu berpuput lembut

Cinta yang bersemi
Diwaktu hujan turun
Menyirami ketandusan hati
Dan hujan turut mengiringi
Engkau pergi

Selembut hujan bercurahan
Begitulah cinta ini
Semesra bumi yang disirami
Begitulah hati ini

Hujan yang turun bersama air mata
Bersama pedih, bersama rindu
Kau datang dan kau pergi jua
Rindu lagi

            “Sejak bila pulak kamu pandai menyanyi lagu jiwang ni, Nan…” Puan Hamsiah tersenyum. Ada-ada saja gelagat anak perempuannya ini. Siap nyanyikan lagu untuk suami pulak tu.
            “Thank you so much, dear! Terima kasih sebab sudi nyanyikan lagu tu untuk abang. Sungguh abang ‘sukaaaaa’ dan ‘terharuuuuu’ sangat!” Perkataan suka dan terharu sengaja ditekan dan dileretkan. Aku nak terharu? Sakit hati tu adalah! Bukannya aku tak tahu makna disebalik lagu yang dinyanyikan oleh Comel. Ugh!
            “Sama-sama, abang. Memandangkan abang suka, nanti setiap pagi, petang dan malam Nan nantikan untuk abang.” Nan melebarkan senyuman. Melihat wajah Arel yang masih merah itu cukup membuatkan hatinya puas. Helo! Dia nyanyikan lagu tu bukan sebab cinta dan rindu bagai tapi sebab ‘hujan’. Cukup dengan perkataan hujan dan tajuk lagu tu sendiri hujan, itu sudah mampu panaskan hati Arel.
            “Kalau abang nak tahu, lagu yang Nan nyanyi tadi ada kaitan dengan apa yang terjadi tadi subuh. Bantal basah tu pun abang boleh cari jawapannya dalam lirik lagu tadi.” Nan semakin puas. Melihat senyuman sumbang Arel saja cukup mengatakan bahawa dia menang dalam permainan ini. The winner is Nan! Yay!
            “Macam-macamlah kamu dua ni. Tak paham ibu!” Puan Hamsiah bersuara, mematikan perang mata antara Nan dan Arel sebaik saja nyanyian Nan tamat tadi.
            “Takpe la kalau ibu tak faham tapi yang penting suami Nan faham. Abang fahamkan?” Tanya Nan kepada Arel bersama senyuman sinis.
            Arel langsung tidak membalas kata apatah lagi membalas senyuman. Dia tidak boleh bersuara. Kalau dia buka mulut nanti, memang confirm perang mulut yang akan tercetus.
            “Hmm, yalah! Ibu nak hantar nasi lemak ni dulu dengan Kak Tipah dan Kak Maya sekeluarga. Ibu pergi dulu.” Tanpa menyedari situasi tegang antara Nan dengan Arel, Puan Hamsiah berlalu meninggalkan rumah.
            Arel merenung tajam anak mata Nan. Nan juga melihat jauh ke dalam mata Arel. Masing-masing berpeluk tubuh. Tiada siapa yang ingin mengalihkan mata dan tiada siapa yang ingin kalah.
            Arel menyepetkan mata memandang Nan.
            Nan menjongketkan sebelah keningnya kepada Arel.
            The war… started… nowww!!!
            “Kau!!!”
            “Apa?!”
            Dengan serentak kedua-duanya bangun daripada kerusi. Arel menuding jari ke arah Nan dengan wajah yang jelas tegang dan merah. Manakala Nan pulak bercekak pinggang sambil mendekatkan wajahnya ke depan.
            “Kau sengajakan, perempuan!!!” Tak guna! Comel memang sengaja nak sakitkan hati aku! Dia memang sengaja! Arghhh!!!
            “Kalau aku kata ya, kenapa?” ujar Nan dengan nada yang menjengkelkan hati Arel. Memang aku sengaja nak panaskan hati Arel. Biar panas sampai terbakar lagi bagus!
            “Kau… kau…” Turun naik nafasnya sudah tidak teratur. Hanya Tuhan saja yang yang betapa marahnya dia kini dan betapa susahnya dia mengawal rasa amarah tadi.
            “Apa? Apa? Apa kau nak buat, hah? Hah? Hah???” Nan melemparkan senyuman sinis.
            “Kau jangan cabar aku la!!!” Tempik Arel kuat. Kini, sudah tidak dipedulikan sama ada jiran- jiran boleh dengar tempikannya. Kemarahannya sudah tidak boleh dibendung lagi.
            “So what? Ada aku kisah?” Nan sengaja menambahkan lagi kemarahan Arel itu. Biar dia lagi marah lagi bagus.
            “Tak guna! Kau sengaja nak panaskan hati aku dengan lagu tu kan?!!” Ugh! Mengingatkan kembali tentang lagu yang dinyanyi Nan tadi sudah cukup membuatkan suhu kemarahannya mencanak naik.
            “Ala, lagu je pun. Itu pun nak panas hati ke?” Sengaja Nan buat tak faham dengan kata-kata Arel. Dia berdiri sambil berpeluk tubuh dengan kening yang diangkat sebelah. Lagak yang bersahaja cukup membuatkan hati Arel semakin terbakar.
            “Eh, kau jangan buat tak tahu! Kau fikir aku ni bodoh sangat ke tak faham maksud lagu yang kau nyanyi tu, hah? Aku tak bodoh!” Arel mengepal kedua-dua tangannya di sisi. Ingin saja dia melayangkan penumbuk tetapi tidak boleh. Ugh! Nasib baik perempuan.
            “Baguslah kau tak bodoh. Huh!” Nan sekali lagi tersenyum sinis.
            “Apa masalah kau ni, hah?! Yang kau pergi siram aku dengan air tadi subuh kenapa?!!” Melantun kuat tempikan suara Arel di segenap rumah. Kecil saja figura Nan di depannya kini. Kecil macam semut dan ingin saja dipijak-pijaknya.
            “Siapa suruh kau tu pekak!” Kali ini nada suara Nan juga sudah menaik.
            “Apa kau cakap?!” Dia cakap aku pekak? Perempuan ni sengaja nak tambah masalah dengan aku ke?!
            “Aku cakap kau pekak! Huh! Kau tahu tak kau tu susah nak dibangunkan? Memang layak pun aku panggil kau pekak sebab aku jerit nama kau dekat telinga pun kau tak bangun. Pekak!!!” jerit Nan sekuat hati. Huh! Biar puas hati aku! Biar pecah cermin pun aku tak kisah. Lagi bagus kalau gegendang telinga si Arel pecah.
            “Stop calling me pekak! Lagi sekali aku dengar kau cakap aku pekak, kau akan terima nasibnya.”
            “I don’t care eh… eh… eh… eh… eh… I don’t care eh… eh… eh… eh… eh…” Nan menyanyikan lagu 2NE1 itu sambil mendekatkan kepalanya ke hadapan.
     Mata Arel sudah mencerlung memandang Nan. Dia nyanyi lagi! Dia nyanyi lagi! Kenapa kalau dia menanyi aku sakit hati? Ugh!!!
            “Aku akan balas perbuatan kau ni, Comel. Kau tunggu! Aku tak akan berdiam diri. Aku Tengku Putera Shayarel Amer! Nobody mess with me!” ujar Arel dengan nada suara yang perlahan dan separuh berbisik tetapi keras memberi amaran.
            “Do I look like I care?” Nan menyepetkan mata memandang wajah bengis Arel.
            “I did give you a warn!” Arel tersenyum sinis. Lepas ni kalau apa-apa terjadi jangan salahkan aku.
            “Like I care!” Muka Nan kelat.
            “Fine…” Arel juga memeluk tubuh dan berlagak cool.
            “Fine!” Jerit Nan sambil meletakkan tangan di sisi.
            “Fine!” Tempik Arel juga. Mana boleh kalah dengan Comel!
            “Fine!” balas Nan lagi.
            “Fine!” Arel tidak mengalah.
            Kedua-dua bergerak ke tepi meja makan. Kini mereka saling berhadapan dengan pandangan mata penuh benci dan amarah. Masing-masing bercekak pinggang dan wajah dirapatkan. Kini, jarak wajah mereka hanya seinci.
            “Fine!!!” serentak kedua-duanya menjerit lantang.

p/s: sblum ni pndek je kn so skrg dh pnjg dh huhu.. so enjoy n plsss komen guys ^_^

13 comments:

  1. Best! Tp rsa cam pndek tak puas bca hehe. Pls smbung asap k :D

    ReplyDelete
  2. Sambung sambung sambung cepat...tak sabar nak tau selanjutnya ni ..hehe

    ReplyDelete
  3. cam pendek je... sambung cpt2.. best sgt nie...

    ReplyDelete
  4. sbnarnya mmg pnjg tpi saja je post sekerat.. hehe akn d smbg asap guys ^_^

    ReplyDelete
  5. klakr...hahahaha...berguling guling gelak....smpai kluar air mte drah dh nie

    ReplyDelete
  6. hehe nntikn sja next n3 k ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. akk , lgu 2ne1 yg nan nyanyi tu lgu ap ?

      Delete
    2. Tjuk lgu tu i dont care :)

      Delete
    3. 0k , thanks ya

      Delete