Thursday 2 January 2014

Comel Is My Pet 18



“DAH selamat dah?”

            “Selamat apa?” Kerutan sudah mula timbul di wajahnya tatkala mendengar soalan itu.
            “Maksud aku, kau dah selamat menikah ke cik abang oi...”
            Daripada duduk, Arel berdiri lalu bergerak ke jendela bilik.
            “Dah! Kelmarin pagi,” jawabnya mendatar. “Eh, kau kata nak tengok aku kahwin kan? Kenapa tak datang?” soal Arel tetapi tiada tanda yang menunjukkan dia tengah marah.
            “Sorry, bro! Aku memang nak tengok kau kahwin tapi nenda kau tak suruh. Aku dah beli flight ticket dah tapi tu la, nenda halang pulak,” kedengaran Safuan mengeluh lemah di talian.
            “Kenapa? Nenda tahu aku dah kahwin ke?” Arel mula berasa cuak. David sudah pun pulang ke Korea sehari sebelum dia kahwin. Aduh! David ke yang beritahu nenda aku dah kahwin?
            “Tak, nenda tak tahu.”
            Lega terus hatinya. Nasib baik!
            “Habis tu kenapa?”
            “Nenda tak bagi aku balik Malaysia sebab takut aku jumpa dengan Uncle Moktar dan Aunty Mel.”
            Kerutan di dahi sekali lagi timbul. Aik? Kenapa pulak nenda tak bagi Safuan jumpa dengan ayah dan bonda?
            “I don’t get it, Safuan.” Memang serius dia tak faham. Kenapa?
            “Kau tak pelik ke kenapa Uncle Moktar dan Aunty Mel tak call kau sepanjang kau lari dari Korea?”
            Kerutan di dahi Arel kian jelas.
            “Buat apa pulak aku nak pelik. Ayah dengan bonda sibuk, jadi tak hairanlah kalau mereka tak call aku.”
            “Betul kau tak pelik?” soal Safuan lagi bagaikan ada sesuatu yang tersirat dalam nada suara itu.
            “Tak!”
            “Betul kau tak pelik kenapa uncle dan aunty tak call kau sedangkan kes kau lari dari Korea ni kes besar? Betul kau tak pelik sedangkan kau lari ke Malaysia which is where your parents are now? Seriously?”
            “Just spit it out, Safuan!” pinta Arel keras. Semakin lama Safuan berteka-teki dengannya, semakin bingung dia dibuatnya.
            “Arel… Uncle Moktar dan Aunty Mel langsung tak tahu yang kau lari dari Korea. Nenda cakap dengan your parents that you are now in Taiwan, studying!”
            “What?!” Biar betul? Kenapa pulak nenda tipu ayah dan bonda? Aku ada dekat Taiwan for further study? Tak ke pelik untuk di dengar tu? Yalah, aku ni jenis yang liat nak belajar jadi penipuan nenda itu satu perkara yang mustahil. Ayah dan bonda tak musykil ke?
            “You know what? Waktu nenda beritahu aku tentang tu, pecah perut sebab ketawa. So funny! Sejak bilalah Arel ni rajin nak sambung belajar,”  ujar Safuan dengan ketawa kecilnya.
            See! Safuan pun boleh ketawa sebab alasan untuk sambung belajar tu memang tak boleh pakai langsung. Haih! Takkan la nenda tak tahu yang aku ni tak suka sambung belajar?
            “Then? Ayah dan bonda percaya tak?”
            “Entah! Maybe yes or maybe no. Aku rasa nenda pun tahu yang uncle dan aunty tak berapa nak percaya, mungkin sebab tu aku dilarang ke Malaysia. Nenda tu takut sangat aku jumpa dengan uncle dan aunty padahal aku nak tengok kau kahwin je. Mesti Comel tu cantik plus comel kan pakai baju pengantin? I can imagine it right now!” kedengaran nakal pulak nada suara Safuan di penghujung ucapannya.
            Terjegil mata Arel mendengar ucapan Safuan itu. Tiba-tiba timbul perasaan tidak suka dengan kata-kata Safuan tadi. Rasa terbakar hatinya mendengar Safuan membayangkan kecantikan dan kecomelan Nan memakai baju pengantin.
            “Kau apa hal nak bayangkan dia cantik ke tak pakai pakaian pengantin?” keras nada suara Arel ketika ini. Persoalan tentang nenda yang menipu ayah dan bonda pulak sudah lenyap entah ke mana.
            “Wait a second! I could smell the jealousy from here! Is it you, Arel?” pecah ketawa Safuan membuatkan Arel terdiam. Dia tengah cemburu ke?
            “Berhenti mengarut, Safuan.” Ternyata dia tidak suka dituduh cemburu. Aku tengah cemburu? Buat apa aku nak cemburu? Bukannya aku cintakan, Comel. Tapi dia isteri kau la Arel. Ala, isteri atas kertas je pun. Kan aku nak balas dendam. Yalah tu. Eh, betul la!
            “Really? Aku tengah mengarut ke?” Safuan masih lagi dengan sisa tawanya membuatkan wajah Arel semakin kelat.
            “Stop all the nonsense! Aku tak cemburu! Aku tak cintakan dia pun.” Arel merengus kasar.
            “Tak cintakan dia tapi nak pulak kau kahwin dengan dia.” Sekali lagi Safuan tergelak kecil membuatkan Arel semakin bengang. Haish, Safuan ni!
            “Can you stop laughing?”
            “Okey okey okey! Tapi aku masih boleh bercakap kan? Serius aku pelik dengan kau. Kenapa kau nak kahwin dengan Comel padahal kau cakap kau benci dia?” soal Safuan kali ini lebih serius.
            “Sebab aku nak balas dendam.” Senang saja jawapan yang diberikan kepada Safuan.
            “Even more weird!”
            Arel menjulingkan matanya ke atas. Haih! Budak Safuan ni tak percaya pulak dengan aku.
            “Yang kau susah sangat nak percaya dengan aku ni kenapa?” soal Arel tidak puas hati.
            “Because I know you well, Arel. I really do! Kau tak akan buat semua ni. Kau tak akan kahwin walaupun kau nak balas dendam. You won’t unless there’s something that you want from her.
            Kata-kata Safuan kali ini membuatkan Arel terkelu lidah untuk berbicara.
            “Lagipun ada banyak cara kalau kau nak balas dendam. Kenapa mesti kahwin?”
            Arel tersenyum sinis.
            “Kahwin adalah yang terbaik untuk aku balas dendam. Lepas dah kahwin, aku boleh buat apa saja yang aku suka.” Balas Arel dengan penuh sinis. Ya! Memang itu rancangannya. Dendamnya akan mudah terbalas apabila Comel sudah sah menjadi miliknya. Dia boleh buat apa saja dengan ikatan mereka yang sah ini dan dia akan pastikan semuanya berjalan lancar.
            “I really don’t get you, Arel. What is your plan actually? Aku rasa plan kau lari dari Korea hanya salah satu daripada banyak plan yang kau rancang. Aku dapat rasa yang kau ada banyak plan lagi. Am I right, Arel?” soal Safuan serius.
            Bibirnya tersungging senyuman apabila mendengar tekaan Safuan itu.
            “Aku rasa kau lebih layak jadi detektif la, Safuan.” Arel tergelak tetapi tidak Safuan. Lelaki itu hanya diam sehingga Arel menghabiskan sisa tawanya.
            “Answer me, Arel!” pinta Safuan keras.
            “Okey, I admit! Lari dari rumah tu was just one of my plan. Well done, Safuan! Kau dapat teka dengan betul.”
            “Like I said, I know you well, Arel. Kau tak akan pilih Malaysia for no reason sedangkan Malaysia juga merupakan negara nenda kau. Apatah lagi ayah dan bonda kau juga ada di Malaysia.”
            Semakin lebar senyuman Arel apabila kesemua tekaan Safuan mengena tepat. Ya! Dia ada lagi plan yang belum dijayakan dan dia akan pastikan kesemua rancangannya berjalan lancar seperti yang diharapkan.
            “Nak tanya apa-apa lagi tak, Mr Detective?” tanya Arel apabila Safuan sudah diam tidak berbicara. Dia dapat rasakan Safuan ingin bertanyakan sesuatu kepadanya. Dia tahu!
            “Ya… Aku nak tanya… Kahwin dengan Comel tu pun salah satu plan yang kau rancang sejak dari Korea juga ke?”
            “Hmm… maybe?” Arel sengaja tidak ingin menjawab soalan Safuan itu. Biarlah Safuan sendiri yang berfikir tentang soalannya sendiri tetapi dia pasti Safuan sudah tahu jawapannya.
            Pandangannya dilemparkan kepada sekumpulan kanak-kanak yang sedang bermain di sawah. Bibirnya menguntum senyuman apabila melihat kanak-kanak tersebut yang sedang riang bermain. Segala perbualannya dengan Safuan sebentar tadi kembali bermain di minda. Tanpa sedar bibirnya melepaskan keluhan. Betul ke tindakan yang bakal dia ambil sedikit masa lagi? Haruskah dia meneruskan rancangannya itu?
            Tiba-tiba, salah seorang kanak-kanak yang bermain di sawah tadi bergerak ke arahnya yang sedang berpeluk tubuh di jendela. Sedar-sedar saja, kanak-kanak lelaki yang berkulit hitam manis itu sedang tersenyum ke arahnya bersama kedua-dua tangan di belakang seolah-olah sedang menyembunyikan sesuatu.
            “Abang, boleh datang dekat tak? Saya nak sampaikan hadiah orang untuk abang,” ujar budak lelaki itu.
            Arel mengerutkan dahi. Hadiah untuk aku? Siapa pulak yang nak bagi aku hadiah ni? Tanpa rasa curiga, Arel mendekatkan wajahnya dengan budak lelaki itu dengan separuh badannya terkeluar daripada jendela. Lebih memudahkan apabila jendela bilik sememangnya sudah terbuka luas sedari tadi.
            “Hadiah daripada siapa?”
            Di luar jangkaan Arel, budak lelaki itu mengeluarkan tangannya yang bersembunyi di belakang badannya sejak tadi dan kini kedua-dua tapak tangan kecil itu melekat pada pipinya dan diusap pantas sebelum melarikan diri.
            Arel terkejut lantas menegakkan kembali badannya. Tangan naik menyentuh mukanya dan saat mata melihat sesuatu yang hitam pada tangannya, matanya membulat terus. Lumpur?!!
            “Hadiah daripada Kak Nan!” Jerit budak lelaki itu bersama gelak.
            Pantas anak matanya dilarikan kepada budak lelaki tersebut yang sudah pun sampai di tengah sawah bersama kanak-kanak yang lain. Merah padam wajahnya apabila melihat Nan memberikan high-five kepada budak lelaki yang mengenakannya tadi. Tajam matanya memandang Nan yang sedang mengetawakannya sambil menjelir lidah kepadanya.
            “Comel!!!” kuat Arel menjerit nama Comel sehinggakan melatah Puan Hamsiah dibuatnya. Tak pasal-pasal sudip di tangan Puan Hamsiah terpelanting jauh keluar daripada tingkap dapur dan terkena itik-itiknya.
            “Eh, baik untuk muka tu! Facial mask!” Semakin kuat Nan membantai gelak apabila melihat wajah Arel yang bengang dan dengan kasar membersihkan mukanya dengan baju yang dipakainya.

“JAGA diri baik-baik, Nan. Sekarang ni Nan dah jadi seorang isteri, jalankan tanggungjawab Nan. Jangan pernah abaikan suami dan jangan jadi isteri yang derhaka. Syurga berada di bawah telapak kaki suami kamu jadi patuh dengan dia.” Panjang lebar nasihat Puan Hamsiah untuk anak perempuannya itu.
            Nan yang mendengar hanya menganggukkan kepala. Sempat juga dia menjeling sekilas ke arah Arel di sebelahnya dan terbit senyuman herot pada bibir lelaki itu. Ceh! Dia senyum macam tu mesti sebab ibu cakap yang aku kena patuh dengan dia. Huh! Tak ada maknanya aku nak patuh dengan Arel.
            “Jangan risau, ibu. Insha Allah, Nan akan jadi isteri yang patuh. Kan sayang?” Arel memaut pinggang Nan dan menarik gadis itu dekat dengannya.
            Nan hanya tersenyum sumbing. Ish! Lelaki ni sengaja nak ambil kesempatan! Tak payah berlakon jadi sweet husband boleh tak? Ugh! Tak suka!
            “Insha Allah, Nan akan jaga diri. Ibu jangan risau, ya? Ibu pun kena jaga diri. Kalau ada apa-apa ibu telefon je Nan.” Nan mencapai tangan ibu dan mencium tangan itu. Kedua-dua pipi ibunya turut dicium lama dan kemudian memeluk kejap ibunya.
            “Kami pergi dulu, ibu.” Kali ini giliran Arel pulak yang mencium tangan ibu mertuanya itu.
            “Ibu tahu Nan tu degil orangnya jadi ibu harap sangat Arel bersabar melayan kerenah dia. Dia la satu-satunya anak yang ibu ada dengan arwah suami ibu. Bahagiakan dan jaga Nan untuk ibu ya?” bisik Puan Hamsiah apabila menantunya menyalami tangannya. Hampir mengalir air matanya kerana sebak dengan kenyataan bahawa Nan bukan lagi tanggungjawabnya.
            “Arel janji dengan ibu, Arel akan jaga dan bahagiakan Nan. Ibu jangan risau ya? Sudah menjadi satu tanggungjawab dan kewajipan Arel sekarang ni.” Janji Arel dengan Puan Hamsiah.
            Puan Hamsiah tersenyum senang mendengar ungkapan janji Arel itu. Daripada anak mata Arel, dia tahu lelaki di depannya ini akan mengotakan janjinya. Kemudian matanya beralih pulak kepada Nan yang berada di kaki tangga. Senyuman dilemparkan agar Nan tidak mengesyaki apa-apa.
            Nan membalas manis senyuman ibunya itu. Sebak dia rasakan apabila dia terpaksa meninggalkan ibunya. Tetapi melihat ibunya dan Arel berbisik antara satu sama lain membuatkan dia sedikit curiga. Entah apa yang dibualkan sehinggakan dia langsung tidak dapat menangkap butir bicara mereka. Apabila Arel berjalan ke arahnya, dahinya dikerutkan untuk bertanya tentang apa yang dibisikkan kepada ibu sebentar tadi.
            Arel tersenyum herot dan nampak nakal. Kepalanya ditundukkan dan bibirnya dirapatkan dengan telinga Nan sebelum berbisik.
            “Aku janji dengan ibu yang aku akan bagi dia cucu. Aku cakap yang ibu confirm dapat cucu tahun depan.” Sejurus berbisik dengan suara yang lembut dan menggoda, Arel mengenyitkan matanya kepada Nan.
            Mata Nan pulak sudah terbuntang mendengar bisikan Arel itu. Cucu? Dalam masa setahun? Gila apa?!!

SETELAH enjin kereta dimatikan, Nan dan Arel keluar daripada perut kereta. Arel membuka bonet kereta dan mengeluarkan beg bagasi miliknya dan Nan. Nan pulak mengeluh lemah sebaik saja kakinya mencecah tanah.
            Rumah banglo tiga tingkat miliknya kini terasa suram untuk dipandang. Jika dulu, hatinya sering melompat gembira apabila memandang rumahnya yang dibelikan oleh Shasha itu tetapi kini tidak lagi. Dulu dia dan Shasha yang menghuni rumah itu tetapi kini Shasha sudah berpindah balik ke rumah keluarganya. Kini dia dan Arel pulak yang akan menjadi penghuni rumah banglo itu. Sungguh berat hatinya. Mampukah dia hidup sebumbung dengan Arel?
            “Oit! Yang kau masih tercegat tepi kereta tu kenapa? Kau tungu apa?” suara Arel yang menjengkelkan membuatkan Nan mencebik lantas menjeling tajam lelaki itu yang sudah pun separuh jalan meninggalkannya.
            “Or maybe…” Arel berjeda seketika sambil merenung lama wajah Nan. Bagasi sudah diletakkan di atas tanah sebelum tangan kanan diletakkan pada dagunya dan memandang Nan dari bawah ke atas.
            Nan yang tidak berganjak sedari tadi hanya memeluk tubuh. Kening diangkat sebelah untuk menantikan Arel meneruskan ayatnya yang tergantung.
            “Maybe kau nak aku angkat kau masuk rumah kot?” Arel tersenyum herot dengan riak wajah yang nakal. Keningnya dijongketkan berkali-kali untuk mengusik Nan yang tajam memandangnya.
            Nan mencebik. Aku tak rela kau angkat aku! Ugh! Tanpa sebarang suara Nan berjalan pantas ke arah rumah. Sengaja dia merempuh kuat bahu Arel dan menjeling tajam lelaki itu. Tetapi yang sakit bukannya bahu Arel tetapi bahunya. Haish! Aku lupa pulak lelaki ni kan sasa orangnya.
            Setelah pintu dibuka, Nan terus menaiki tangga untuk ke tingkat tiga. Arel di belakang yang membuntutinya langsung tidak dipedulikan. Baru saja tangan membuka pintu biliknya, suara Arel kedengaran memanggil namanya.
            “Bilik aku yang mana satu?”
            “Suka hati kau la nak tinggal kat bilik mana satu pun yang penting bukan bilik aku.” Keras Nan menjawab.
            “Ek eleh… Perasan! Helo, cik adik! Even if you beg me, aku tak akan pernah ingin nak tidur satu bilik dengan kau la!” Arel tersenyum sinis. Semakin sinis senyumannya apabila melihat wajah Nan yang sudah memerah.
            “I will  never beg you! Jangan perasan boleh tak? Ugh!” Haih, mamat ni! Ini ni nak cari gaduh dengan aku ke?
            “Really? Well, I can see from your eyes that you really want me to sleep in your room with you. Badly!” Sengaja dia ingin menyakitkan hati Comel. Kalau sehari tak mengusik, bukan Arel namanya. Lagipula dia masih bengang dengan tindakan Nan yang menyuruh budak kecil memalitkan lumpur pada wajah kacaknya di kampung tadi. Terus dah tak kacak wajah aku.
            “Perasan!!!” Jerit Nan kepada Arel sebelum dia masuk ke dalam bilik dan menghempas kuat pintu biliknya.
            Arel menjongketkan kedua-dua bahunya. Macaam budak-budak! Haih! Nasiblah kahwin dengan perempuan macam si Nan ni. Baru saja dia ingin mencari biliknya, pintu bilik Nan terbuka dan wajah Nan yang cemberut muncul lagi.
            “Mana beg aku?” soal Nan kasar sambil memeluk tubuh.
            “Entah!” sejurus itu Arel menuju ke arah bilik yang bertentangan dengan bilik Nan. Dia langsung tidak mengendahkan perubahan wajah Nan itu.
            Entah? Itu yang dia jawab? Eeee! Selamba badak mamat ni je nak jawab soalan aku macam tu. Ugh!
            “Entah? Eh, kau yang ambil beg aku tadi kan?!” Nan sudah bercekak pinggang di depan bilik Arel yang baru itu. Semakin sakit hatinya apabila melihat Arel seolah-olah menganggap dia halimunan. Lelaki itu terus saja menghumban tubuhnya di tangah-tengah katil dan menutup mata dengan lengan kanannya.
            “Arel!!!” Jerit Nan geram.
            Arel menahan gelak.
            “Tengku Putera Shayarel Amer!!!” Kali ini Nan menjerit dengan lebih kuat sehingga merah padam wajahnya.
            Tanpa dapat ditahan, bibirnya tersungging senyuman. Dia tahu Nan tahu bahawa dia hanya berpura-pura tidur apabila dia mendengar Nan merengus kasar sambil menghentakkan kaki. Walaupun matanya masih terpejam, dia sudah dapat membayangkan gaya Nan menghentakkan kaki tanda tidak puas hati. Comel!
            “Tengku Putera Shayarel Amer bin Tengku Putera Moktar Hamidin!!!” Ambik kau! Memang aku dah bengang tahap maksima dah. Jerit nama Arel penuh dengan nama bapa sekali macam Tarzan dekat hutan. Memang panjang gila nama lelaki ni. Menyusahkan!
            Mendengar nama penuhnya disebut, Arel membuka mata dan duduk sambil melunjur kaki di atas katil.
            “Wah! Kau tahu nama penuh aku? Ingatkan kau tak ambil tahu langsung pasal aku. Mesti kau sayang aku sangat sangat kan?” ujar Arel bersama senyuman herotnya dan kening yang diangkat berkali-kali.
            “Mana beg aku?” tanya Nan tanpa megendurkan suara. Dia langsung tidak membalas pertanyaan mengarut Arel itu. Bukannya dia tidak tahu Arel sengaja ingin menyakitkan hatinya.
            “Hmm…” Arel memegang dagu dan matanya memandang siling. Gayanya macam sedang berfikir sesuatu dengan dalam.
            “Arel!!! Jangan main-mainkan aku la!” Ya Tuhan! Berhadapan dengan Arel sememangnya memerlukan kesabaran setebal-tebalnya.
            “Janganlah jerit-jerit, aku tengah berfikir ni. Aku tengah nak ingat di mana aku letak beg kau tadi.” Arel mengerutkan dahi dan memarahi Nan yang kononnya mengacau dia berfikir.
            “Baik kau beritahu aku sekarang! Jangan main-main dengan aku! Kalau kau nak main-mainkan aku, jangan marah kalau esok kau nampak cermin kereta Fererrari merah baru kau tu pecah oleh aku!” Nan mengugut keras kepada Arel. Bukannya dia tidak tahu kereta Ferrari merah baru dibeli oleh Arel.
            Arel menjongketkan kening. Uik? Mengugut nampak si Comel aku ni? Hmm, not bad!
            “Depan pintu kot? Dah dah dah! Beta nak berehat jadi jangan kacau. Kalau kacau jugak , beta akan pancung kepala hamba.” Arel yang sudah bangkit daripada katil menolak bahu Nan agar keluar daripada biliknya. Sejurus pintu bilik ditutup dan dikunci, telinganya sempat menangkap suara Nan yang sedang mengomel tidak puas hati. Sekali lagi bibirnya tersenyum tanpa paksaan.
            Sebaik saja bagasi miliknya diletakkan pada tepi almari, Nan menghempas kuat pintu biliknya tanda protes. Kasar punggungnya dihenyakkan pada birai katil. Wajahnya yang kelat masih belum surut.
            Ugh! Tak sampai sejam Arel a.k.a suami berpindah ke rumahnya, tercetus sudah peperangan antara mereka. Baru saja menjejak kaki di rumah ini, lelaki itu sudah mula membulinya. Eeee! Boleh gila aku kalau berhadapan dengan mamat kerek ni setiap hari. Aduh! Macam manalah kehidupan aku lepas ni? Aku masih ada cuti seminggu sebelum restoran aku kembali beroperasi. Jadi selama seminggu ni aku nak buat apa? Huh! Boleh runtuh rumah aku kalau setiap hari bergaduh dengan Arel. Arghhh!!! Tak suka, Arel!

p/s: enjoy but jgn lpa komen guys ^_^

10 comments: