Tuesday 10 September 2013

Comel Is My Pet 4



“ALA, Nan janganlah marah.” Shasha cuba memujuk Nan yang hanya berpeluk tubuh itu.


     “Yalah, siapalah aku ni kan. Tak pe jangan pedulikan aku, kau pergilah.” Nan hanya mempamerkan riak wajah yang kosong tetapi sebenarnya dia sedang berkecil hati.

     “I am so sorry, Nan. Aku memang nak temankan kau jalan and spend the rest of the time dengan kau tapi buyers tiba-tiba nak jumpa takkanlah aku kena tolak. Please, jangan marah aku ya.” Ujar Shasha dengan nada suara yang memujuk berharap agar gadis itu bersimpati dengannya. Sungguh dia juga rasa serba salah.

     Nan mengeluh lemah. Ini yang aku tak suka ni. Aku paling lemah kalau orang dah pujuk rayu aku macam ni. Memang tak boleh nak marah lama-lama.

     “Kau ni Shasha… esok dah nak balik Malaysia dah. Sepanjang seminggu ni kau langsung tak temankan aku jalan. Macam mana aku tak sentap?” Suara Nan sudah mengendur. Huh… nak jalan dengan best friend sendiri pun susah.

     “Ya, aku tau tapi kalau aku tak jumpa buyers tu, bisnes aku akan susah nak berkembang lepas ni. Kau faham aku kan, Nan?”

     “Yalah kau pergilah but promise dengan aku, nanti balik Malaysia aku nak hadiah sebagai denda sebab kau tak temankan aku sepanjang seminggu ni di Korea. Deal?” Nan menjongketkan sebelah keningnya kepada Shasha.

     “Okay, deal! Ini yang buat aku sayang kau ni. Muah!” Nan hanya menggelengkan kepala apabila Shasha melompat gembira. Haih, boleh pulak dia happy.

    
SEBAIK saja Nan keluar daripada lif, dia segera mengatur langkah untuk ke lobi hotel. Dia ingin pergi ke kaunter pertanyaan dan bertanya jika dia boleh meminjam telefon untuk mendail seseorang. Bukannya dia tiada telefon bimbit tetapi telefonnya itu dipinjam oleh Shasha. Haih, cik muda Shasha memang selalu tak cas telefon. Alih-alih telefonnya juga yang menjadi mangsa.

     Tiba-tiba langkahnya dihalang oleh seseorang. Nan mengerutkan dahi apabila tiba-tiba ada seseorang yang berdiri di hadapannya dengan pakaian serba hitam, topi hitam dan berkaca mata hitam juga. Apesal pulak orang ni? Mafia ke?

     Apabila Nan bergerak ke kanan, lelaki itu bergerak ke kanan. Apabila Nan bergerak ke kiri, lelaki tu juga bergerak ke kiri. Ketika Nan bergerak selangkah ke belakang, lelaki itu pulak melangkah setapak ke hadapan. Ketika dia melangkah dua tapak ke hadapan, lelaki itu mengundur dua tapak ke belakang. Nan menjadi semakin bengang. Apa kena dengan lelaki ni?

     “Excuse me?” Nan cuba bersabar lalu bergerak ke kanan tetapi lelaki itu turut bergerak ke kanan sambil mendepangkan kedua belah tangannya.

     “Ugh! What is wrong with you?” Kerutan di dahi Nan semakin jelas. Eh, serius! Apehal pulak lelaki ni nak halang aku?

     Lelaki itu hanya tersenyum sinis tetapi Nan semakin bingung. Lelaki itu semakin mendekati Nan tetapi Nan tidak berganjak. Apa kau ingat aku nak takut dengan kau? Salah oranglah brader.

     Kini lelaki itu begitu dekat dengan Nan sehinggakan Nan terpaksa mendongak ke atas untuk melihat wajah lelaki itu. Lelaki itu sememangnya tinggi dan Nan hanyalah paras bahu lelaki itu saja. Haish! Sakit leher aku. Apabila wajah lelaki itu tunduk mendekat dengan wajahnya, kepala Nan bergerak ke belakang. Sekali lagi lelaki itu tersenyum sinis sebelum menanggalkan kaca mata hitamnya. Saat kaca mata hitam lelaki itu ditanggalkan, mata Nan membulat. Matanya berkelip-kelip melawan panahan mata lelaki itu.

     “Terkejut?” Soal lelaki itu dengan sinis tetapi Nan pulak hanya mampu menelan air liur yang terasa kesat.

     “Aa… Arel.” Hanya nama lelaki itu saja yang dia mampu sebut. Sungguh di merasa takut sekarang. Memang harus pun dia takut sebab dia yang mendedahkan kedudukan lelaki itu kepada dua orang lelaki yang bersut hitam kelmarin sehinggakan lelaki di hadapannya ini diheret keluar daripada restoran.

     “Bingo! You know me.” Sekali lagi Arel tersenyum sinis membuatkan Nan semakin gugup. Alahai, Nan! Tadi berani sangat, sekarang kecut pulak.

     “Ikut saya sekarang!” Dengan itu Arel segera memaut lengan Nan dan menarik gadis itu mengikutinya.

      Mata Nan membuntang apabila Arel tiba-tiba menariknya. Namun, akhirnya dia tersedar. Kenapa aku takut sangat dengan lelaki ni? Haih, memang tak patut! Dengan itu Nan pantas merentap tangannya daripada pegangan Arel.

     Arel memandang tajam ke arah Nan yang sudah bengang itu. Tapi dia lagi bengang dengan gadis itu. Sekali lagi dia ingin memaut lengan Nan tetapi gadis itu segera menjauhkan diri.

     “Awak ni kenapa?” Nan menyoal dengan wajah yang jelas bengang.

     “Awak tanya saya kenapa? Eh, yang awak pergi beritahu dua orang lelaki tu saya ada dekat mana tu kenapa?!” Nan tersentak apabila lelaki itu tiba-tiba saja menengkingnya. Buat seketika lidahnya kelu tetapi sesaat kemudian dia menjadi panas hati pulak.

     “Yang awak nak marah saya tu apesal? Manalah saya tahu siapa lelaki tu.” Ugh! Nan memeluk tubuh memandang ke arah Arel. Jelas wajah lelaki itu merah tapi dia peduli apa? Ada aku kisah?

     “Memang patut pun saya marah awak! For your information, dua orang lelaki tu bodyguard nenda saya. Disebabkan awak mereka dapat cari saya. Disebabkan awak jugaklah saya kena heret dari dapur restoran kelmarin. Awak fikir saya tak malu ke? Dan yang penting disebabkan awaklah, sekarang ni saya terpaksa bersikap seperti pencuri dan pakai pakaian macam ni!” Arel menarik nafas dalam-dalam sebelum menghembusnya perlahan. Tenang Arel, tenang.

     Nan hanya mencebik. Ceh! Aku pulak yang salah? Manalah aku tahu lelaki tu bodyguard nenda kau. Itu pun nak kecoh ke? Ek eleh! Like I care!

     “Hah! Itu tu tengah kutuk saya dalam hatilah tu.” Ujar Arel sambil memandang tajam ke arah Nan.

     “Memang pun…” Nan segera berlalu ingin meninggalkan Arel tetapi lelaki itu pantas memaut lengannya. Ugh! Nan merengus kasar.

     “Ada apa lagi?” Soal Nan dengan riak wajah yang tidak puas hati.

     “I’m not finish with you!” Arel cuba mengawal suaranya agar tidak lagi menengking gadis itu seperti tadi. Tahap kesabaran kini begitu nipis macam kulit bawang.

     “Sekarang saya nak awak ikut saya jumpa nenda. Saya nak awak beritahu dia everything that we did yesterday.” Sekali lagi Arel menarik Nan dan memaksa gadis itu mengikutinya.

     “Jumpa nenda awak? Eh, buat apa pulak saya kena jumpa nenda awak? Hey, let me go!” Nan meronta-ronta minta dilepaskan tetapi pegangan lelaki itu begitu kuat. Ugh!

     “I say let me go! Let me go!

     “Shut up!” Tubuh Nan disandarkan pada keretanya dan tangannya mengepung gadis itu. Wajahnya didekatkan dengan wajah Nan sehinggakan hangat nafas Nan terasa pada pipinya.

     “I want you to explain everything to nenda. Everything! Gara-gara awak nenda dah salah faham dan sekarang saya kena kuarantin for one month. Thanks to you.” Ujar Arel sinis seakan berbisik di tepi telinga Nan.

     Gulp! Nan semakin kecut perut. Wajah lelaki itu begitu merah sehinggakan urat-urat lelaki itu juga timbul. Fuh! Menyeramkan! Bukan merah wajah lelaki itu yang menyeramkan tetapi bisikan lelaki itu yang menyeramkan. Gemersik suara Arel betul-betul di tepi telinganya cukup membuatkan lidahnya kelu dan bibirnya pucat. Wajah dan tubuh Arel yang begitu dekat dengannya juga membuatkan kakinya longlai tidak terdaya. Haruman wangi lelaki itu juga cukup membuatkan dadanya berdebar kencang.

     Dengan pantas dia menganggukkan kepala sehinggakan lelaki itu tersenyum sinis sebelum dia dimasukkan ke dalam kereta tepi pemandu. Walaupun tubuhnya dengan tubuh Arel tidak lagi sedekat tadi, entah kenapa debaran di hati tetap kencang. Memang gawat!


SEPANJANG perjalanan, baik Nan mahupun Arel, masing-masing hanya mendiamkan diri. Hanya DJ radio saja yang mengisi ruang sunyi di antara mereka. Itupun dalam bahasa Korea dan Nan langsung tidak faham.

     Untuk kali ke sepuluh, telefon bimbit Arel berbunyi. Wajah Nan semakin kelat. Ugh! Bising betul! Si Arel ni pun satu, tak pandai nak jawab ke telefon tu? Kalau tak nak jawab, aktifkan lah mode senyap. Ini tak! Haish! Terseksa telinga aku. Gumam Nan dalam diam. 

   Sekali lagi telefon bimbit Arel berdering dan Nan sudah tidak tahan. Pantas dia mengiring menghadap Arel sambil berpeluk tubuh. Matanya pulak disepetkan memandang wajah Arel.

     “Awak ada masalah ke?” Soal Arel tanpa memandang ke arah Nan. Dari ekor mata saja dia sudah tahu Nan sedang tidak puas hati dengannya.

     “Awak tahu tak, telinga saya tengah terseksa sekarang. Cuba awak jawab telefon tu, kalau tak pun aktifkan mode senyap. Eh, sepanjang perjalanan ni telefon awak tu asyik berbunyi je. Selama satu jam ni, selama tu jugaklah telefon awak berbunyi.” Nan mengetap geram bibirnya apabila Arel hanya membisu. Lelaki itu langsung tidak mengendahkannya.

     “Eh, awak nak saya pecahkan telefon awak ke? Eeee, bingitlah!” Arel menjeling ke arah Nan dan Nan turut menjeling Arel. Apa jeling-jeling, nanti mata jadi juling baru tau!

     Sekali lagi telefon bimbit Arel berbunyi dan Nan semakin bengang. Dia merengus kasar seraya mengambil telefon bimbit Arel yang terletak pada dashboard kereta. Baru saja dia ingin menjawab panggilan itu, Arel pantas menyambar kembali telefon bimbitnya daripada tangan Nan.

     “Jangan nak sibuk!” Sekali lagi Arel menjeling tajam manakala Nan hanya mencebik. Akhirnya Arel terpaksa juga menjawab panggilan tersebut apabila nama abangnya tertera pada skrin telefon. Dia mengeluh lemah sebelum menjawab kerana telinganya turut terseksa bukan saja Nan.

     “Hello, Arel kau dekat mana?” Soal abangnya dengan nada risau malah seakan berbisik.

     “I’m fine, bro. Don’t worry.” Arel mengerutkan dahi apabila mendengar suara abangnya yang seolah-olah berbisik itu. Nenda ada dekat sebelah ke?

     “Aku tak tanya kau okey ke tak tapi aku tanya kau dekat mana?”

     “I’m on the way nak baliklah ni. Give me ten minutes and I will arrive.” Balas Arel dengan malas.

     “No no no… jangan balik rumah sekarang. Rumah sekarang dilanda ribut taufan katrina!” Ujar abangnya dengan cemas.

     “What!” Arel terbuntang seraya menekan brek dengan mengejut.

     Nan terkejut apabila Arel tiba-tiba membrek mengejut. Tubuhnya terdorong ke depan dan dahinya terhantuk pada dashboard. Aduh! Sakitlah siot! Bangang punya Arel! Nan menyentuh perlahan dahinya yang perit. Nasib baik tak berdarah, kalau tak,si Arel ni memang tak akan hidup lama!

     Arel segera belok ke kiri apabila kereta di belakang mula membuat bising. Keretanya diletak di tepi jalan dan dia hanya mendengar butir bicara abangnya dengan sepenuh tumpuan. Jelingan tajam Nan dan riak wajahnya yang jelas tengah marah itu langsung tidak dipeduli.

     “Kenapa? Apa dah jadi?”

     “Bonda ada kat sini.”

     “What! Bila bonda sampai dari Malaysia?” Sekali lagi Arel menjerit membuatkan bahu Nan terhinjut.

     “Waktu kau dah hilangkan diri tadi, nenda buat tsunami dekat rumah ni. Habis semua bodyguard nenda marah sebab kau boleh hilang. Lepas tu, bonda tiba-tiba muncul. Bonda kata ada orang send email dekat bonda suruh bonda datang Korea jenguk kau.”

     “Lepas tu apa jadi?” Arel mengurut kepalanya yang terasa pening.

     “Bonda hampir pengsan sebab kau hilang, Arel.”

     “Bonda hampir pengsan?!” Sekali lagi Arel menjerit membuatkan Nan menutup kedua telinganya dengan tangannya. Ugh! Mamat ni kalau tak menjerit tak boleh ke?

     “Ya! Lepas tu bonda kena heart attact sebab ada orang hantar gambar kau tengah berasmaradana dengan model entah mana.”

     Sebaik saja mendengar bondanya kena serangan jantung, mata Arel membulat dan dia tersandar lemah.

     “Tapi kau jangan risau sebab doktor dah check keadaan bonda dan bonda dah kembali normal.” Bicara abangnya itu membuatkan Arel mampu melepaskan keluhan lega.

     “Kau ni Arel, kalau nak berasmaradana pun tak boleh sembunyi-sembunyi ke? Ini sampai kena tangkap gambar ni apa kes?” Kali ini abangnya memarahinya membuatkan Arel merengus.

     “Itu cerita lamalah. Aku dah hampir setahun tak sentuh mana-mana perempuan. So, sekarang macam mana? Ribut taufan katrina dah reda ke?”

     “Belum lagilah, Arel. Kau ni memang tak sah tak buat hal kan. Dah kena kuarantin satu bulan pun masih lagi nak buat masalah. Sekarang ni kalau kau balik rumah, bukan setakat kena kuarantin satu bulan tapi mungkin sampai setahun.” Ujar abangnya membuatkan Arel menguak rambutnya ke belakang.

     “Aku keluar rumah sebab aku nak bersihkan nama aku. Aku nak tunjukkan bukti bahawa selama seminggu aku tak pulang rumah tu aku tak berfoya-foya dengan perempuan sembarangan. Aku tak pergi kelab dan aku tak minum arak lagi.”

     “Macamlah nenda nak percaya kau lagi.”

     “But I’m telling the truth, abang!” Arel menjadi bengang apabila abangnya seperti tidak mempercayainya.

     “Suka hati kaulah, Arel. Kalau kau balik sekarang alamatnya memang nak cari bala so aku nasihatkan jangan dulu balik. Petang nanti aku nak pergi Taiwan sebab ada urusan jadi kalau kau kau nak balik, balik petang atau malam. Biar keadaan reda dulu.”

     Akhirnya, panggilan dimatikan. Arel memejam rapat matanya. Sekarang ni dia cukup pening dengan situasi yang dihadapinya itu. Nampaknya melarikan diri daripada dikuarantin di dalam bilik bukannya cara yang bagus. Habis tu cara apa lagi yang aku ada? Arghhh! Pening pening pening!

     “Nenda! Apa ni? Kenapa sampai kena heret Arel?” Ujar Arel sebaik saja masuk ke dalam limousin nendanya. Arel tidak puas hati. Sampai hati nenda suruh orang heret aku. Eh, aku bukan budak-budaklah!

     “Kalau nenda tak buat macam tu, Arel senang je nak larikan diri.” Ujar Tengku Meimun sambil memandang tajam ke arah Arel, cucu kesayangannya.

     Arel hanya mendiamkan diri tanda protes. Wajahnya juga kelat dan masam. Tetapi sememangnya dia dapat melarikan diri kalau dia tidak diheret seperti tadi.

     “Sampai bila lagi Arel nak larikan diri daripada nenda? Dah hampir seminggu Arel tak pulang rumah. Selama seminggu Arel pergi mana pulak? Pergi layan nafsu dengan model-model tu?”

     “Nenda! Arel dah lama tak layan perempuan!” Terguris hati Arel apabila nenda menuduhnya sebegitu. Memang dia akui dia playboy dan nakal tetapi dia sudah lama tidak menyentuh perempuan. Setakat yang ringan-ringan macam kiss tu biasalah.

     “I know you in and out, Arel. Nenda yang besarkan Arel sejak kecil lagi.” Tengku Meimun menghirup perlahan teh yang masih panas. Wajah Arel yang jelas tidak puas hati itu langsung tidak dipandangnya.

     “You are not going anywhere again, young man. You are over the limit so from now on, you will follow what I say. Starting from next month, nenda nak Arel kerja dengan company kita. There will be bodyguards watching after you 24/7.

     “Nenda tak boleh paksa Arel! I don’t want, nenda! Arel tak nak kerja dengan company sebab Arel nak berdikari. I don’t like bodyguards, nenda! Nenda tengah kongkong Arel and I hate it!” Arel membentak arahan nenda yang tidak masuk akal itu. Ugh! Jadi cucu kesayangan kepada Tengku Meimun Maisara sememangnya memenatkan. No freedom!

     “I will never acccept no as the answer. Arel jugak akan dikuarantin selama sebulan sementara menunggu bulan depan untuk mula bekerja.”

     Mata Arel membuntang mendengar bicara nendanya itu. Aku kena kuarantin? For one month? This is too much!

     “This is not fair, nenda! Kenapa pulak Arel kena kuarantin?” Wajah Arel memerah.

     “Sebab Arel mungkir janji dengan nenda. Arel dah janji dengan nenda yang Arel tak akan berfoya-foya dengan mana-mana perempuan lagi kan? Yang tadi tu tengah dinner dengan model mana pulak? Entah-entah selama seminggu ni Arel selalu pergi kelab minum arak haram tu kan.”

     “Arel tak buat semua tu! Arel tak berfoya-foya dengan mana-mana perempuan, Arel tak pergi kelab apatah lagi minum arak, nenda. Trust me, nenda.” Arel merendahkan suara, cuba untuk memujuk nendanya.

     “The last time I trust you, Arel pergi kacau bini orang sampai lakinya nak saman Arel. Nasib baik dia orang tu mata duitan. Suap sejuta, mulut dapat ditutup. Now, you expect me to trust you?” Tengku Meimun memandang tajam mata Arel membuatkan Arel tertunduk.

     “Whether you like it or not, Arel tetap kena kuarantin selama sebulan and start working next month in our company. Bodyguards is a must.

     Arel mengeluh lemah. Dia tahu dia tidak mampu mengubah fikiran nendanya kini. Jika dulu nenda akan ikut katanya tetapi sekarang sudah tidak lagi. Sejak dia dibelasah teruk oleh kongsi gelap dan mengacau bini orang, nenda bertukar menjadi tegas.

     Nan hanya mampu mendiamkan diri sambil memandang Arel yang tengah kusut fikiran itu. Walaupun dia tengah bengang dengan lelaki itu kerana telah membuat kepalanya benjol macam ikan Flowerhorn, tetapi dia tetap bersimpati dengan lelaki itu.

     “Kita tak jadi jumpa nenda. Kita pergi Everland!” Arel mula menarik gear dan membelok ke kanan manakala mata Nan sudah membulat.

     “Hah?!”

     “We’re going to Everland.” Sekali lagi Arel bersuara tetapi wajahnya tetap kelat seperti tadi.

     Nan hanya terkebil-kebil memandang Arel yang tengah memandu. Sudah! Kenapa harus pergi Everland? Aduh, gawat! Aku paling tak suka pergi theme park. Matilah aku! Shasha tolong aku!



3 comments: