Sunday 8 September 2013

Comel Is My Pet 3



“SHASHA, bangunlah.” Nan menggerakkan kaki gadis itu tetapi tiada respon.


     “Eh, Shasha kau tak nak bangun ke? Aku dah nak keluar makan breakfast ni. Aku lapar.” Sekali lagi Nan menggerak- gerakkan kedua-dua kaki Shasha tetapi Shasha masih tidak berkutik.

     “Shasha! Wei, bangunlah! Aku tengah lapar sekarang ni. Jangan sampai aku makan kau pulak. Wei, bangunlah Shasha!” Kali ini Nan menggoncang bahu Shasha kuat sehingga gadis itu menepis tangannya.

     “Kalau kau nak keluar, keluar je. Aku nak tidur.” Ujar Shasha perlahan tetapi masih mampu didengari oleh Nan.

     “Kau kata hari ni kau nak temankan aku jalan. Eh, hampir seminggu aku jalan sorang-sorang tau.” Nan sudah mula menarik muncung.

     Sejak mereka sampai di Korea, Shasha tidak pernah menemaninya berjalan-jalan. Sahabatnya itu terlalu sibuk dengan fashion show ketiganya yang akan dijalankan di Korea. Sememangnya dia amat mengagumi sahabatnya yang berjaya menjadi seorang pereka fesyen yang terkemuka ketika berumur 25 tahun. Tetapi dia sudah terlalu bosan berjalan seorang diri meneroka bumi Korea itu.

     “Nanti kau balik dari jalan-jalan baru aku pujuk kau ya. Sekarang aku tengah mengantuk ni.” Nan mengetap geram bibirnya apabila Shasha dengan selambanya menutup mukanya dengan bantal.

     Haih! Mengantuk sangat lah tu sampai bff sendiri pun tak nak pujuk. Sabar Nan sabar. Apa salahnya kalau jalan seorang diri. Baru ada thrill kan? Ya!


‘PERUT dah isi, aku pun happy...’ bicara Nan di dalam hati sebaik saja dia melangkah keluar daripada kedai makan yang hanya terletak di hadapan hotel yang dia menginap.

     Nan memasukkan kedua tangannya ke dalam poket blazernya. Walaupun sekarang bukanlah musim sejuk tetapi dia tetap merasa sejuk. Nan masih lagi berdiri di hadapan kedai makan itu. Kepalanya ditoleh ke kanan dan kemudiannya ke kiri. Dah macam nak lintas jalan raya je tapi sebenarnya dia sedang berfikir ke mana pulak destinasi seterusnya.

     Nak pergi kanan ke kiri? Hmmm, pergi kananlah. Nan berjalan ke kanan tapi baru beberapa langkah di atur dia terhenti. Eh, tak nak pergi kananlah, pergi kiri lagi bagus kut. Lalu, dia menoleh ke belakang dan mula mengorak langkah. Langkah kakinya di atur perlahan. Buat apa nak cepat. Bukannya aku tahu nak pergi mana pun.

     Ketika dia melintasi jalan untuk ke blok bangunan yang seterusnya, Nan hanya menunduk. Entah kenapa hatinya merasa tidak enak. Puas dia fikir kenapa tetapi tiada jawapan. Tanpa Nan sedari sebuah kereta laju menuju ke arahnya.

     Pon! Pon! Pon!!!

     Nan tersentak lalu segera menoleh ke kanan. Kakinya kaku tidak bergerak apabila sebuah kereta merah bergerak laju ke arahnya. Dia tidak mampu mengangkat kaki untuk menyelamatkan diri malah matanya bulat menanti kereta itu ke arahnya. Adakah dia akan mati di bumi Korea ini? Perlahan-lahan dia memejamkan mata, dan terasa tubuhnya terjelopok jatuh pada jalan raya.

     Alamak! Aku dah terlanggar orang ke? Aduh, matilah aku! Kalau nenda tahu aku dah langgar orang, memang mati aku dikerjakan. Dia segera keluar daripada keretanya dan menuju ke arah gadis yang terjelopok jatuh di jalan raya itu. Dia menelan liur yang terasa kelat. Mampuslah aku!

     “Agassi, dangsineun gwaenchanhayo? Agassi? (Cik, awak tak apa-apa ke? Cik?) ” Dia menyentuh bahu gadis itu apabila melihat gadis itu mengerutkan dahi.

     Ketika matanya masih lagi terpejam, Nan mengerutkan dahi apabila merasa kepalanya sakit. Gara-gara terjatuh tadi, kepalanya yang terasa sengal. Tiba-tiba dia terdengar suara dekat dengannya. Aku dah mati ke? Aku dah kena soal malaikat munkar dan nakir ke? Tapi kenapa soal dalam bahasa Korea.

      Dia melepaskan keluhan lega apabila melihat gadis itu ingin mencelikkan mata. Fuh! Nasib baik dia tak mati lagi. Nanti tak pasal-pasal aku jadi pembunuh.

     Perlahan-lahan, Nan membuka matanya yang terpejam. Sebaik saja matanya dibuka, matanya terkelip-kelip melihat pemuda kacak dihadapannya itu. Apesal malaikatnya ni hensem sangat? Muka macam orang Korea pulak tu. Betul ke aku dah mati?

     “Oh my! Comel!” Lelaki itu terjerit  kecil membuatkan Nan mengerutkan dahi.

     Comel? Nama aku bukan Comel, kenapa pulak dia panggil aku Comel? Ada satu orang je memandai paggil aku Comel, dia kan...

     “Awak!” Mata Nan membulat sebaik saja dia dapat tahu siapakah lelaki dihadapannya itu. Dengan pantas dia menepis tangan Arel yang memegang bahunya dan bingkas bangun.

     “Awak yang hampir langgar saya?!” Nan menunjukkan jari telunjuknya ke arah Arel.

     “Thank Allah, you are safe! Awak ada cedera mana-mana ke?” Arel mendekati Nan dan membelek-belek tubuh Nan. Risau jika gadis itu tercedera ketika terjatuh tadi.

     “Eh, apa ni?!” Nan sekali lagi menepis kasar tangan Arel yang memegang kedua-dua lengannya. Ugh! Sesuka hati dia je nak belek aku.

     “Erk... I just want to make sure that you’re not hurt.” Arel memegang tengkuknya apabila merasa dia sudah melampaui batas membelek gadis itu atas bawah. Tapi niatnya kan baik. Tak salah kan?

     “Ugh! Tak payah nak jadi baik.” Nan memeluk tubuh seraya menjeling tajam ke arah Arel.

     “Okey okey okey...” Arel mengangkat kedua-dua tangannya seperti penjenayah yang menyerah kalah.

     “Hah!” Nan terkejut apabila Arel tiba-tiba menejrit.

     “Awak dah nak mati ke? Yang awak melintas tak tengok kiri kanan tu kenapa? Kan saya dah hon banyak kali, kenapa tak lari? Yang awak tercegat tengah-tengah jalan tu apehal? Lain kali kalau orang hon tu larilah, bukannya jadi patung! Tak sayang nyawa betul! Nasib baik saya sempat brek tadi.” Arel memandang tajam ke arah Nan. Sungguh dia marahkan gadis itu.

     Nan menjadi bengang. Bibirnya diketap kuat. Eeee! Mamat ni memang nak kena! Suka hati dia je nak marah. Eh, aku yang sepatutnya marah dia, bukannya aku yang kena marah!

     “Ewah ewah ewah. Sedapnya awak marah saya kan?” Nan memandang ke arah Arel sambil bercekak pinggang.

     “Yang awak nak marah-marah ni kenapa? Eh, sepatutnya saya yang marah awak. Gara-gara awak, saya hampir dilanggar. Gara-gara awak saya hampir hilang nyawa. Gara-gara awak, kepala saya sekarang sakit sampai berdenyut-denyut. Semuanya gara-gara awak!” Dada Nan  turun naik dan nafasnya juga sudah tidak teratur. Sungguh dia bengang dengan lelaki dihadapannya ini. Memang menyakitkan hati!

     “Erk... kepala awak sakit ya?” Arel menjadi serba salah apabila Nan mengatakan kepalanya sakit. Serta merta nada suaranya mengendur.

     “Mestilah sakit! Apa awak fikir sedap ke?! Yang awak pandu kereta laju macam pelesit tu kenapa? Kalau nak drift macam wayang Fast and Furious tu, pergi tempat lain. Biar sampai hilang nyawa pun saya tak hairan tapi bukan sini!” Nan hanya menjeling apabila lelaki di hadapannya itu hanya tersengih memandangnya.

     “Laju ke saya bawa tadi? Setahu saya tak laju pun.”

     “Laju ke saya bawa tadi?” Nan mengajuk semula percakapan Arel itu. “Eh, sendiri tahulah kalau kau bawa kereta tu laju ke  tak!” Ugh! Blah dari sini lagi bagus.

     “Eh, Comel nak pergi mana?” Arel menyoal apabila melihat gadis itu ingin berlalu pergi.

     Sekali lagi Nan menjeling ke arah Arel apabila lelaki itu memanggilnya Comel. Ugh! Tanpa menghiraukan lelaki itu, dia segera memungut kembali begnya yang terpelanting jauh tadi.

     “Eh, jangan pergi dulu.” Arel segera memaut lengan Nan apabila gadis itu mula bergerak meninggalkannya.

     “Ish! Apa lagi yang awak nak?” Nan merentap lengannya daripada dipegang oleh Arel.

     “Jom saya bawa pergi klinik.”

     Nan menjeling ke atas seraya mengeluh kecil. Apa kes sampai kena pergi klinik ni?

     “Saya tak nak.”

     “Janganlah degil, Comel.” Arel merendahkan suara.

     “Saya kata tak naklah!” Nan merengus kasar apabila lelaki itu seperti ingin memujuknya dengan suara yang menggoda. Hello? Aku tak akan terpedaya punya!

     “Naklah…”

     “Tak nak!”

     “Please…”

     “No!

     “Come on…”

     “No!

     “Ahhh!” Haish, degil betul! “Saya tak kira! Awak kena pergi klinik dengan saya jugak. Jangan degil!” Arel segera memaut kemas lengan Nan dan menariknya masuk ke dalam kereta.

     “Eeee! Jangan paksa oranglah! Saya kata tak nak tu tak naklah! Ugh! Suka sangat paksa orang!” Sebaik saja kereta yang dipandu meluncur di jalan raya, Nan memeluk tubuh tanda protes. Sekali-sekala dia akan menjeling tajam ke arah Arel tetapi lelaki itu hanya tersengih malah mengenyitkan mata ke arahnya. Eeee, menyakitkan hati!

     “Tengku Putera Shayarel Amer...”

     Arel segera berdiri apabila namanya disebut oleh jururawat di klinik itu. Dia hanya tersenyum apabila melihat Nan tidak berdiri malah memeluk tubuh tanda protes. Dia segera memaut pergelangan tangan kanan gadis itu untuk berjumpa dengan doktor.

     Nan pula hanya mengetap bibir tanda bengang dengan Arel yang sesuka hati menarikya untuk berjumpa dengan doktor. Sudah dikatakan kepada lelaki itu bahawa dia sihat dan tidak perlu berjumpa dengan doktor tetapi lelaki itu tidak menghiraukannya.

     “Hah, Arel. Apa pulak mimpi kau jumpa aku kalau sakit ni? Biasanya kalau sakit kau lari jauh dari aku kan?” Ujarnya sebaik saja pintu bilik ditolak dari luar.

     Nan mengerutkan dahi apabila doktor itu menyapa Arel sebaik saja mereka masuk ke dalam bilik pemeriksaan. Yang lebih menghairankan lagi adalah apabila doktor tersebut juga boleh menuturkan bahasa Melayu. Orang Malaysia jugak ke?

     Arel segera menarik kerusi untuk Nan duduk tetapi gadis itu bukannya mengucapkan terima kasih malah menjelingnya. Arel hanya tersengih sebelum mengambil tempat duduk di sebelah Nan.

     “Bukan aku yang sakit pun.” Ujar Arel.

     Safuan segera mendongak ke atas memandang dua orang insan di hadapannya itu. Dahinya berkerut melihat gadis comel di sebelah Arel itu.

     “Siapa ni? Girlfriend baru kau pulak ke?” Soal Safuan apabila melihat Arel tidak melepaskan tangan gadis itu walaupun gadis itu cuba melepaskan pegangan.

     Nan menjulingkan mata ke atas apabila mendengar pertanyaan doktor Safuan itu. Girlfriend baru? Sah! Memang sah mamat sebelah aku ni playboy. Ceh!

     “No, this is not my girlfriend. Kenalkan ini Comel. Comel is my pet.” Ujar Arel bersama senyuman lebar. Nan merengus kasar dan sekali lagi menjeling tajam ke arah Arel. Safuan pulak sudah tercengang mendengar bicara Arel itu.

     “Comel? Your pet? Wow, such a... an unique name.” Safuan hanya tersenyum apabila melihat wajah gadis itu sudah bertukar merah. Entah kan malu atau pun marah.

     “Of course! Aku yang bagi nama unik tu dekat dia. Anway, aku datang ni sebab aku nak kau check Comel bukannya aku. Aku nak kau check kalau dia ni ada cedera mana-mana ke?”

     Safuan hanya menggelengkan kepala melihat gelagat Arel itu.

     “Told you! Aku dah kata aku okey, kau tak percaya.” Nan menjadi semakin bengang apabila lelaki itu hanya bersiul kecil.

     Sebaik saja pemeriksaan ke atasnya selesai, Safuan mengatakan bahawa dia baik-baik saja. Dia memang okey pun! Arel tu je yang melebih-melebih. Ugh!

     “Bukan tak nak percaya but it’s better if you see a doctor, right? Sekarang baru saya lega because my pet is fine.” Ujar Arel sambil menyentuh kepala Nan. Nan segera menepis tangan Arel dan merengus kasar.

     “Sekarang saya dah boleh balik kan?” Nan bingkas bangun dari kerusi tetapi belum sempat kakinya melangkah lengannya dipaut oleh Arel membuatkan dia  mengeluh kasar.

     “ No no no… you are going with me.” Arel juga bingkas bangun daripada duduk.

     “Lepas ni kau nak pergi mana pulak, Arel?” Safuan menyoal sambil memandang Arel dan Nan silih berganti. Dia berasa hairan apabila melihat Arel begitu ambil berat tentang Nan. Ada apa-apa ke?

     “Lepas ni aku nak pergi shoping dengan Comel.”

     “With me?” Mata Nan terbuntang. Matanya berkelip-kelip memandang Arel yang hanya tersenyum herot.

     “Yes, Comel.” Kata Arel sambil mencuit hidung Nan tetapi ditepis oleh gadis itu.

     “Nama saya bukan Comel!” Nan semakin geram. Ugh!

     “Yes, my pet.” Kali ini Arel tersenyum lebar sambil mencubit lembut pipi Nan tetapi sekali lagi ditepis kasar oleh Nan.
    
     “I am not your pet!” Sekali lagi Nan membentak. Eeee! Lelaki ni memang menyakitkan hati betul!

      “Yes, cutie pie.” Arel mencuit dagu Nan pulak tetapi kali ini Nan tidak menepis.

     “Ya Allah! Apa kena dengan awak ni!”

     Kata-kata Nan membuatkan Arel dan Safuan tergelak. Bagi Arel, wajah Nan yang merah dan masam itu sungguh comel. Sungguh bahagia rasanya apabila mengusik Nan. Manakala bagi Safuan pulak, gelagat Arel dan Nan itu sungguh mencuitkan hati. Macam pasangan bercinta yang sedang bercanda gurau pulak. Mereka nampak seperti pasangan yang bahagia.


NAN melepaskan keluhan lega apabila akhirnya Arel mengambil keputusan untuk pulang. Fuh! Memang lega betul. Apa taknya, lelaki ini shoping mengalahkan dia yang perempuan. Si Arel tu cerewet betul. Daripada pagi sampai ke petang, lelaki itu baru beli sehelai baju kemeja dan sepasang kasut kulit. Tengok macam aku, dalam masa satu jam saja dia sudah mampu membeli lima pasang baju, tiga pasang seluar dan dua pasang kasut.

     “Penat ya?” Soal Arel sebaik saja kereta sport merahnya mula meluncur di jalan raya. Melihat Nan di tepi yang kepenatan membuatkan dia tersenyum nipis.

     “Hmmm…” Nan sudah tidak mampu mengeluarkan suara.

     Sungguh dia penat sehinggakan tidak mampu bersuara. Lagipula dia tengah bengang dengan lelaki itu. Mahunya dia tak bengang apabila Arel menganggap dia sebagai teman wanita lelaki itu. Sepanjang mereka bershoping, lelaki itu tidak pernah melepaskan tangannya. Puas dia meronta untuk dilepaskan tetapi pegangan lelaki itu terlalu kemas sehingga dia tiada pilihan selain dari mengikut langkah kaki Arel. Ugh!

     Bukan itu sahaja, yang lebih menggeramkan hatinya lagi adalah apabila lelaki itu dengan selambanya memperkenalkan dia sebagai pet. Tak ke itu menyebalkan hati? Ugh!

     “Arel, lepaskan sayalah!” Nan meronta-ronta untuk dilepaskan tetapi lelaki itu langsung tidak menghiraukannya.

     “I can’t let you go, Comel. You will be always by my side and your hand must always in my hands.” Ujar Arel bersama senyuman yang menggoda. Nan pulak hanya mencebik. Ugh! Mulut manis betul! Dasar playboy!

     “You’re really lucky, miss. Your boyfriend are so romantic.” Ujar pekerja wanita itu. Nan hanya tersenyum kelat. Penyibuk betul! Dia bukan boyfriend aku lah!

     “Thank you for you compliment but she is not my girlfriend.

     Ternyata gadis itu terkejut tetapi Nan pulak sudah memandang tajam ke arah Arel. Matanya disepetkan tetapi lelaki itu hanya memandangnya dengan keningnya yang dijongket sebelah.

     “She is Comel, my pet.” Dengan selambanya Arel berkata membuatkan pekerja kedai itu tersentak dengan riak wajah tidak percaya. Manakala Nan pulak hanya mampu mengetap geram bibirnya. Hei, sesiapa pun tak akan percaya dengan kata-kata Arel tu. Ugh! Dia tu memang gila!

     “Sebelum saya hantar awak pulang hotel, kita makan dulu okey? I’m starving.” Ujar Arel memecahkan lamunan Nan.

     Nan segera menoleh memandang Arel. Lelaki itu juga memandangnya sambil tersenyum herot tetapi hanya seketika.

     “What?” Soal Arel apabila Nan memandangnya dengan riak wajah tidak puas hati.

     “I don’t care if you’re starving. Saya nak pulang sekarang jugak!” Kata Nan dengan tegas.

     “Nope! Saya akan hantar awak balik hotel lepas kita makan. I promise that the dinner will be our last date for today.” Arel memandang sekilas ke arah Nan lalu mangenyitkan mata ke arah Nan.

     Mata Nan sudah terbuntang. Date? Since when aku date dengan dia? Ugh! Mamat ni memang menyakitkan hati betul.

     “Whatever!” Hanya tu yang mampu Nan katakan. Sekarang ini dia sudah terlalu penat untuk bertekak dengan Arel. Bukan ada faedah pun. Alih-alih aku jugak yang sakit hati at the end kalau bertekak dengan dia.


KETIKA mereka sedang enak menjamu selera, telefon Arel berdering tetapi lelaki itu hanya membiarkannya. Entah berapa kali sudah terlefon itu dibiarkan berdering tidak berjawab membuatkan Nan terganggu.

     “Angkat je lah telefon tu. Bisinglah!” Nan menjeling ke arah Arel yang hanya tersengih memandangnya. Ish! Orang nak makan pun tak selesa. Bingit betul!

    “Oh my!” Nan segera mendongak memandang Arel. Mata Arel seolah-olah terpaku memandang luar restoran. Aik?  Yang dia ni kenapa? Kena sampuk hantu ke?

     “Yang awak ni kenapa?” Soal Nan apabila melihat Arel kegelisahan. Lelaki itu tidak senang duduk sehinggalah dia tiba-tiba berdiri.

     “Cakap yang awak tak tahu apa-apa.” Dengan itu Arel segera berlalu ke dapur restoran.

     Nan mengerutkan dahi. Pelik apabila Arel tiba-tiba meninggalkannya. Yang mamat ni pergi dapur restoran tu buat apa? Takkan nak memasak kut?

     “Excuse me, miss.” Nan segera menoleh ke kanan apabila ada seseorang yang menegurnya.

     Sekali lagi Nan mengerutkan dahi apabila dua orang lelaki bertubuh besar dengan sut serba hitam menegurnya. Tak macam gangster tapi lebih kepada bodyguard.

     “Have you seen the man in this picture.” Nan melihat gambar yang di tunjukkan oleh lelaki itu dan sebaik saja dia terpandang pemuda kacak di dalam gambar itu, Nan mengukir senyuman.

     ‘Oh, patutlah macam cacing kepanasan.’ Desis hati Nan.

     “Oh, yes! He went that way. Maybe to the kitchen.” Pantas saja dua orang lelaki itu bergerak menuju ke dapur restoran.

     Nan tergelak jahat di dalam hati. Habislah kau, Arel! Rupa-rupanya pemuda di dalam gambar itu ialah Arel. Walaupun dia tidak tahu apa yang dua orang lelaki itu mahu dengan Arel, Nan tetap tidak peduli. Apa yang penting dia ingin melepaskan diri daripada lelaki itu.

     ‘Akhirnya dapat jugak aku kenakan kau, Arel. Padan muka! Sehari suntuk aku bengang degan kau. Sehari suntuk aku sakit hati dengan kau dan nampaknya sekarang sakit hatiku sudah berbalas. Biar kena belasah lagi bagus! Hahaha!’

     Nan pantas keluar daripada restoran tersebut dan menahan teksi yang kebetulan lalu di situ. Sebaik saja dia menaiki teksi tersebut, Nan melepaskan keluhan lega. Akhirnya, dapat jugak aku lari daripada lelaki yang menyebalkan lagi menyakitkan hati aku tu.

     Nan memandang ke luar tingkap teksi dan dari dalam teksi dia dapat melihat Arel yang diheret keluar daripada restoran oleh dua orang lelaki bersut hitam itu. Nan tergelak kuat apatah lagi melihat wajah Arel yang jelas merah dan masam itu. Mata Nan sempat lagi melihat Arel yang diheret masuk ke dalam sebuah kereta limousin putih.

     ‘Oh, anak orang kaya rupanya.’ Desis hati Nan.

     Buat seketika Nan mendiamkan diri tetapi sesaat kemudian dia mengukir senyuman dan akhirnya tergelak kuat. Habislah kau, Arel! Tawa Nan semakin kuat sehinggakan pak cik teksi mengerutkan dahi. Haih, kesian dah gila…



9 comments: