Tuesday 3 September 2013

Comel Is My Pet 2



“JOMLAH, Nan...”

     “Aku tak mahulah, Shasha.” Ujar Nan sambil mengemaskan rambutnya di hadapan cermin.


     Shasha sudah menarik muncung. Dia memeluk tubuh sambil membelakangkan Nan. Nan hanya tersenyum kecil seraya menggelengkan kepalanya. Cik Muda Shasha dah merajuk nampaknya. Haih, kena pujuk lah ni.

     “Ala, Shasha... janganlah tarik muncung macam tu. Kau dah serupa macam itik mak aku dekat kampung tu pula.” Nan hanya tersengih apabila Shasha memberikan jelingan tajam kepadanya.

     “Kau bukannya nak pujuk aku pun, lagi nak perli aku. Ugh! Kenapalah aku boleh jadi best friend kau.”

     Nan mendekati Shasha yang duduk di birai katil. Tangan kanannya memeluk bahu sahabatnya itu.

     “Well, kau jadi kawan terbaik aku sebab kau cakap aku comel plus pretty. Kan kan kan?” Ujar Nan sambil mennjongketkan keningnya berkali-kali.

     “Yalah tu, comel plus pretty sangattttt...” Shasha hanya mencebik. Melihat senyuman manis Nan itu dia tidak jadi hendak merajuk lama-lama.

     “Kau memang comel plus pretty pun, Nan. Mata dah bulat, kulit putih gebu macam orang Korea. Aku dah ajak kau jadi model aku tapi kau tak nak. Dengan BFF sendiri pun nak jual mahal.”

     “Salah satu syarat untuk menjadi model ialah tinggi. Hello cik akak! Aku tak tinggi, aku cuma 160 sentimeter.” Shasha yang mendengar hanya mencebik. Alasan!

     Nan hanya tersenyum sambil menayangkan giginya yang putih bersih itu macam iklan colgate. Tangannya pantas mencubit kedua belah pipi Shasha sehingga gadis itu terjerit kecil. Begnya dicapai dan sekali lagi dia mengemaskan rambutnya sebelum memakai kasut.

     “Kau betul-betul tak nak temankan aku pergi fashion show tu ke, Nan?” Soal Shasha apabila melihat Nan sudah memulas tombol pintu bilik hotel itu.

    “Yep! I’m absolutely sure. Bye, dear! Oh, anyway good luck for your third fashion show!” Nan melambaikan tangannya sebelum hilang di sebalik pintu meninggalkan Shasha seorang diri.


KLINK! Klink! Bunyi loceng berbunyi sebaik saja Nan menolak pintu kedai itu. Langkah kakinya diatur menuju ke kaunter kedai untuk membuat pesanan.

    “Hwanhyeong!” Sapa pemuda Korea tersebut bersama senyuman. Nan segera membalas senyuman sebelum membuat pesanan.

     Sebaik saja membuat pesanan dia segera mengambil tempat duduk yang terletak di penjuru kedai yang sedikit tersorok. Ketika kakinya melangkah menuju meja tersebut, matanya sempat menangkap sepasang kekasih yang sedang bermesra. Wajah si lelaki yang membelakanginya itu tidak dapat dilihat tetapi wajah si gadis memang jelas. Si gadis yang sedang tersenyum lebar bersama lagak manjanya itu betul-betul membuatkan dia hendak muntah. Eeee... geli! Muka tak macam muka Korea tapi sebiji macam minah salih. Memang cantik macam model tapi mungkin dia memang model kut?

     “I really miss you, honey.” Ujar si minah salih.

     “I miss you too, dear.” Kata si pemuda pulak.

     “Really?” Rengek si gadis.

     “Really, dear.

     “Do you love me, honey?

     “Yes, dear. I love you. I love you yesterday, I love you still, I always have, I always will.

     “Me too, honey. I love you too. I love you for forever. But… can you tell me the reason you fell for me. I need to know, honey.” Rengek minah salih itu membuatkan Nan mencebik meluat.

     “The heart has it's reasons that reason does not know.”

     “Owh, honey. You are so romantic. You are the right guy for me and I will love you for forever. I will die if you leave me so please stay by my side, honey.”

     So cheesy! Euwww! Boleh muntah hijau aku kalau macam ni. Bibir punyalah manis sampai cair tahi telinga aku. Memang dasar ayat kasonova betul! Tak payah nak bagi tahu pun aku dah tahu yang lelaki ni kasonova. Memang sudah disahkan!

    Sebaik saja pesanannya sampai, Nan segera membaca doa makan dan mula menjamah makanan kesukaannya, spagetti bolognese. Kalau lama-lama dengar pasangan di belakangnya bercengkerama, boleh hilang selera dibuatnya.

     Tidak berapa lama kemudian, minah salih tersebut meninggalkan kedai. Nan sudah mula mengerutkan dahi. Aik, kasonova tu mana? Tak ikut sekali ke? Namun, sebaik saja persoalan itu timbul di benaknya, lelaki tersebut melalui mejanya. Tiba-tiba langkahnya terhenti pada meja hadapan Nan. Perlahan-lahan, lelaki tersebut menoleh memandang ke arah Nan yang sedang enak menjamu selera.

     Kunyahan pada mulut terhenti sebaik saja dia perasan kelibat seorang lelaki sedang berdiri di tepi mejanya. Perlahan-lahan mata Nan mendongak ke atas. Sebaik saja pandangannya jatuh pada wajah di hadapannya itu, mata Nan membulat. Sisa makanan di dalam mulut segera ditelannya sebelum dikunyah menyebabkan dia tersedak. Dengan pantas tangannya mencapai segelas air kosong untuk melegakan tekaknya yang terasa perit.

     “Hey cutie pie… be easy.” Ujar lelaki itu sambil tergelak kecil.

     Nan hanya mendiamkan diri.

     “So I guess you still know me, right?” Kata lelaki tersebut seraya duduk dihadapannya.

     So what if I know you? Itu tak bermaksud kau boleh duduk depan aku. Siapa beri keizinan, hah? Suka hati kau je. Monolog Nan di dalam hati. Memang malang betul nasib aku hari ni. Boleh pulak aku terjumpa dengan lelaki gila yang lamar aku dekat Sweet Cupcakes and Cakes hari tu.

     “You know what? I miss you. I miss your cute face especially those round sparkling eyes of yours.” Ujar lelaki itu bersama senyuman herot.

     Nan mencebik. Ceh! Boleh blah dengan rindu kau tu. Tadi cakap  I miss you, I love you dengan minah salih, sekarang aku pulak yang kena? Haih! Memang dasar kasanova plus playboy plus romeo betul!

     Melihat Nan yang mencebik itu membuatkan bibirnya menguntumkan senyuman. Geli hatinya apabila Nan hanya mendiamkan diri sambil melarikan matanya dari menatap matanya. Haih, comel betullah perempuan ni!

     “So… how about my proposal?” Soal lelaki itu yang sedang menyandarkan badannya itu.

     Sebaik saja mendengar soalan tersebut, Nan pantas memandang tajam ke arah lelaki tersebut. Mengingati lamaran tersebut membuat dia bengang.

     “Proposal? You call that proposal? Eh, kau ni memang gila! You are crazy! Insane! Totally insane! Mana ada orang lamar perempuan suruh jadi pet. Kau ni dah hilang akal ke! Kau fikir aku ni apa, hah?! Aku ni manusia bukan haiwan. Lain kali gunalah otak! Jangan main cakap lepas je. Karang ada juga yang kena pelempang sulung!”

     Lelaki itu hanya terkebil-kebil memandang Nan. Kini, Nan tersenyum sinis. Sempat lagi dia menjeling ke arah lelaki tersebut sambil memeluk tubuh. Kan dah jadi blur. Ini mesti kes tak faham apa yang aku cakap. Padan muka!

     “Wow, garangnya! Awak kalau dah marah memang macam ni ke?”

     Kali ini giliran Nan pulak yang terkelu lidah. Sungguh dia tersentak apabila mendengar lelaki tersebut menuturkan bahasa Melayu. Matanya membulat memandang ke arah lelaki tersebut yang menjongketkan sebelah keningnya. Dia... dia... pandai cakap... Melayu?

     “Ma... macam mana aw... awak...” Nan tidak sempat menghabiskan kata apabila lelaki itu mencantas.

     “Macam mana apa? Macam mana saya faham apa yang awak cakap? Atau macam mana saya boleh cakap bahasa Melayu? Yang mana satu?”

     Nan segera melarikan matanya daripada terus memandang mata lelaki itu. Dia sudah tidak mampu mengeluarkan suara apatah lagi untuk bertanya dengan lebih lanjut. Sudahlah tadi dia hanya membahasakan kau aku je dengan lelaki itu. Haish! Kan dah malu sendiri.

     “Yang mana satu, sayang?” Tanya lelaki itu bersama senyuman yang menggoda.

     “Don’t call me sayang! Ugh! Memang dasar...” Nan sengaja tidak menghabiskan kata.

     “Dasar apa? Dasar apa , sayang?” Nada suara sengaja di dilunakkan seakan menggoda.

      Nan semakin bengang. Ish, dia ni kan! Memang menyakitkan hati betul lah!

     “Sayang please... Don’t make me beg you. Dasar apa, sayang?”

     Nan mengetap geram bibirnya. Melihat lelaki itu yang sedang menjongketkan kening beberapa kali membuatkan dia semakin bengang.

     “Saya cakap yang awak ni memang dasar playboy! Dasar buaya! Buaya tembaga!” Ujar Nan mengundang tawa lelaki itu.

     “Haih, macam ayat jeles je tu?”

     “Excuse me! Siapa jeles?” Nan memandang tajam lelaki dihadapannya ini. Memang nak cari gaduh ke lelaki ni? Ugh!

     “Awaklah. Cakap saya playboy sebab awak jeles kan? Awak jeles sebab awak dengar perbualan saya dengan girlfriend saya kan?” Ujarnya bersama senyuman nakal.

     “Owh please! Saya tiada masa nak jeles lebih-lebih lagi dengan girlfriend awak yang entah ke berapa tu. Buang masa je.” Aku nak jeles? Eh, silap orang lah brader.

     Lelaki itu hanya tersenyum herot mendengar kata-kata Nan itu.

     “Yang awak senyum-senyum tu kenapa? Ish, menyakitkan hati betul.” Senyuman perli tu.

     “Aik, senyum pun tak boleh ke?”

     Memang tak boleh! Sebab kalau kau senyum aku yang sakit hati.

    “Can I ask you one question?”

    “Hmmm...” Nan hanya menguis-nguis makananya yang tinggal separuh. Kalau nak makan dah hilang selera gara-gara lelaki dihadapannya itu.

     “Awak kena tembak tentera jepun ye?” Soal lelaki itu bersama senyuman tersirat.

     Nan mengerutkan dahi. Kenapa pulak dia tanya soalan pelik macam tu? Dengan senyuman yang semacam tu pulak. Sejak bila pula aku kena tembak tentera jepun? Tak mati pun kan? Lagi pun aku sekarang ni ada di Korea bukan Jepun.

     Melihat kerutan di dahi Nan dengan wajah yang jelas kebingungan membuatkan dia tergelak kecil. Haih! She’s just so adorable!

    “Maksud saya awak ni tengah bulan mengambang ke? Tengah uzur?” Selamba saja dia menyoal soalan tersebut manakala wajah Nan pulak sudah merah membahang. Bibirnya diketap geram. Ugh! Selamba badak dia je soal aku macam tu.

     “Eeee awak ni kenapa?! Kalau pun saya ni tengah bulan mengambang awak peduli apa?” Ish, nak aje aku hempuk kepala dia ni. Biar jadi biul. Baru padan muka.

     Dia hanya tergelak kecil. Alahai! Dia makin comel pulak. Dengan wajah merah macam tomato betul-betul membuatkan dia semakin seronok untuk mengusik.

     “Takde apa lah, saja tanya because the first time we met awak tak marah-marah macam ni. Awak ayu sangat macam perempuan melayu terakhir, sebab tu saya terpikat despite you cuteness of course.

     Nan menjengilkan matanya kepada lelaki itu. Lelaki itu hanya memandangnya dengan pandangan nakal.

     “Eh, tu semua awak punya pasal. Yang awak renung saya macam nak telan tu apesal? Tiba-tiba ada mamat Korea yang hensem pandang saya macam tembus, mestilah saya malu.” Ugh! Nan kembali memeluk tubuh memandang lelaki dihadapannya itu dengan tajam.

     Sekali lagi Nan mengerutkan dahi apabila melihat lelaki dihadapannya ini terkebil-kebil. Sesaat kemudian, lelaki itu tersenyum lebar bersama senyuman yang boleh memikat jiwa tetapi Nan semakin hairan. Yang dia macam orang tak betul ni apesal? Aku ada salah cakap ke?

     “Oh, saya hensem ye? Tu yang awak segan dengan saya? Macam tu?” Sebelah keningnya diangkat tinggi memandang ke arah Nan.

     “Habis tu sekarang saya dah tak hensem lagi ke? Setahu saya, saya masih hensem malah makin hensem. Kan?” Ujarnya bersama senyuman herot.

     Serta merta wajah Nan membahang kembali malah bertambah merah dari sebelum ini. Aduh, mulut! Kau derhaka dengan aku ke? Haish! Apesal pulak aku boleh ‘terpuji’lelaki ni? Ahhh! Nan menjadi semakin malu apabila lelaki di hadapannya itu memandangnya bersama pandangan yang nakal. Tak cukup dengan itu, keningnya juga dijongketkan berkali-kali membuatkan Nan menunduk. Tak berani aku nak tengok muka dia ni.

     “Saya orang Malaysia berdarah Melayu so memang tak hairanlah kalau saya faham dan pandai berbahasa Melayu.” Ujarnya setelah hampir seminit suasana membisu. Lagipula dia tidak sampai hati ingin mendera gadis comel itu. Hanya menunduk bersama wajah yang merah. Haish! Comel betul!

     Sekali lagi Nan tersentak. Eh, lelaki ni orang Malaysia? Muka tak macam orang Melayu pun. Dia nak kelentong aku ke? Muka memang muka orang Korea tapi dia cakap tak ada pelat langsung. Memang orang Melayu kut? Baru saja dia ingin membuka mulut, deringan telefon lelaki itu berbunyi.

     “I got to go now so I’ll see you later. Take care, my pet.” Ujar lelaki itu sambil menyentuh kepala Nan.

     Nan segera menepis tangan lelaki itu menyebabkan lelaki tersebut tergelak kecil. Dia mengenyitkan mata kepada Nan manakala Nan hanya menjeling tajam. Ugh! I am not your pet lah! Suka hati dia je nak pegang kepala aku. Harap-haraplah aku tak jumpa kau lagi. Amin!

     “Oh, sebelum tu saya nak tanya seperkara lagi. What is your name, cutie pie?

     Nan merengus perlahan. Ingatkan nak terus blah tapi masih lagi nak tanya nama? Haish!

     “Tak wajib pun untuk awak tahu.” Mendatar saja Nan berkata tanpa mendongak memandang lelaki yang sudah berdiri itu. Lelaki itu pula hanya tersenyum herot mendengar kata-kata Nan.

     “Since you don’t want me to know your name and call you sayang, I decide that I will call you comel sebab awak comel.” Ujarnya sambil tergelak kecil.

     Mata Nan membuntang tatkala mendengar panggilan lelaki itu kepadanya. Pantas saja dia mendongak memandang lelaki itu tetapi saat kepalanya diangkat dia tergamam. Wajah lelaki itu begitu dekat dengannya. Jarak wajah mereka hanya satu inci sehinggakan dia boleh merasa hangat nafas lelaki itu. Sejak bila pulak lelaki ni menunduk sehingga begitu dekat dengannya?

     “Lagipun awak ni comel macam kucing, pet saya dekat rumah tu. Namanya pun Comel jugak. Anyway, my name is Arel. Nice to meet you, Comel.” Ujar lelaki itu bersama senyuman yang membuatkan Nan terpaku. Lidahnya kelu seribu bahasa dan dia amat pasti bibirnya pucat tanpa secalit darah jika ditoreh sekali pun.

     Saat lelaki itu hilang dari pandangan mata, mata Nan masih lagi membulat. Perlahan-lahan tangannya di letak pada dadanya. Betapa lajunya jantungnya berdetak.

     “Aa... apa dah... jadi dengan aku?” Mata bulatnya terkelip-kelip. Sungguh dia bingung dengan perasaannya kini.


8 comments: